Icon
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus IABlogi

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

13.01.2023 | IAB Finland

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

”IAB:lle on rakennettu oivalliset painopisteet. Ja mikä tärkeintä, ne koostettiin kuuntelemalla jäsenistöä. Painopisteissä yhdistyy IAB:n perinteet mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen kautta sekä hieman uudemmat teemat kuten verkkokauppa. Lisäksi on ollut mahtavaa huomata miten kiinnostus IAB:ta kohtaa on kasvanut vuosi vuodelta, vaikka meidän kaikkien toimintaympäristö on aivan muuta kuin stabiili. Digitalisoitumisen vauhti on nopeutuva ja se näkyy IAB:n jäsenmäärän kasvussa sekä suuressa kysynnässä Industry ja Premium -jäsenyyksiä kohtaan”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2023 ovat Adform, Alma Media, Sanoma, SOK Smart Marketing ja uusin tulokas Clear Channel. Premium Partnereita on mukana ennätyksellisesti kaksitoista: Bauer, dentsu, Digita, DoubleVerify, JCDecaux, Httpool, Playable, Pubmatic, Schibsted, Smartclip/RTL, TietoEVRY ja Tulos Helsinki.

IAB:n toiminnan ytimessä ovat työryhmät, joita tänä vuonna on kaksitoista. Uusimpina työryhmätulokkaina päivänvalon näkevät Retail median sekä pelimainonnan (gaming) -työryhmät. Kaikki IAB:n jäsenyritykset ovat tervetulleita mukaan työryhmiin ja lisätietoja antavat pasi.raassina@iab.fi sekä mira.vaurula@iab.fi

IAB Finlandin työryhmät 2023:

  1. Tietosuoja
  2. Videomainonta
  3. Ohjelmallinen
  4. Sisältömarkkinointi
  5. Vastuullinen digimainonta
  6. Martech
  7. Digital Audio
  8. Digitaalinen ulkomainonta
  9. Sosiaalisen median mainonta
  10. Data
  11. Retail media
  12. Gaming

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää