Icon
IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä IABlogi

IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä

28.03.2023 | Heidi Blomberg

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

Tiivistettynä, digitaalisen mainonnan hiilijalanjälki on mittava. Kansainvälisellä tasolla alan toimijat ovat heränneet ja alkaneet toimimaan digimainonnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Muun muassa IAB Europe tutki äskettäin asiaa Euroopan tasolla. IAB Europen tutkimuksessa oli 256 vastaajaa, 29 Euroopan maasta. Tosin Suomen edustus vastauksissa oli vähäinen, kattaen vain 17 vastaajaa. Tämäkin osasyy siihen, miksi on paikallaan kartoittaa Suomen tilannetta syvällisemmin.

Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että:

  • Yli puolet (51%) vastaajista eivät seuraa digimainonnan jakelusta seuraavia päästöjä.
  • 55% vastaajista koki, että heidän yrityksensä on aloittanut tai edistänyt huomattavasti hiilijalanjäljen pienentämistä. 18% vastaajista eivät ole edes aloittaneet, tai harkinneet hiilijalanjäljen pienentämistä.
  • Puolet vastaajista (50%) vastaajien yrityksistä olivat tehneet vastuullisuusauditoinnin, 46% yrityksessä on vastuullisuudesta vastaava henkilö ja 46% yrityksistä oli luotu vastuullisuuden tarkistuslista.
  • Vastaajat kokivat digimainonnan suurimmiksi haasteiksi keksittömän kohdentamisen, mittaamisen ja heti seuraavaksi kolmantena vastuullisuuden.

Tuloksia tarkastellessa vaikuttaa siltä, että toimenpiteitä on käynnistetty mutta yleisesti ottaen vastuullisuudessa ollaan vielä alkutaipaleella. IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmä (ja allekirjoittanut opinnäytetyön merkeissä) selvittävät nyt asiaa Suomen tasolla kyselytutkimuksen avulla.

Kyselyyn vastaamiseen menee noin 10-15 minuuttia ja se on suunnattu kaikille digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Kyselyn avulla pyrimme selvittämään vastauksia kysymyksiin kuten, mikä on vastuullisuuden tilanne digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin parissa? Mitä vastuullinen digimainonta todellisuudessa on tai voisi olla?

Miksi sitten uhraisit 10-15 minuuttia kallista aikaasi taas yhteen kyselyyn vastaamiseen?
Osallistumalla:

  • Osallistut samalla metsien suojeluun, sillä jokaista vastaajaa kohden IAB Finland lahjoittaa 1€ Luonnonperintösäätiölle metsien suojeluun.
  • Annat konkreettisesti oman panoksesi vastuullisemman digimainonnan tekemiseen.
  • Saat tutkimustulokset halutessasi suoraan sähköpostiisi.
  • Mahdollistat kattavamman tilannekatsauksen Suomen markkinasta ja täten sopivien kehitystoimenpiteiden suunnittelun.
  • Mitään ei tarvitse tietää, osata tai olla tehtynä. Mitä enemmän eri tasoisten ja kokoisten yritysten vastauksia saamme, sitä rehellisemmän tilannekuvan voimme luoda. Kyseessä ei ole kilpailu tai tasotesti.
  • Kyselyn ohessa saatat saada (ei niin minkäänlaisia takuita)oivalluksia ja kehitysideoita myös omaan toimintaan.
  • Sinulla on mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysehdotuksia kyselystä tai vaikka terveisiä Vastuullisen digimainonnan työryhmälle.


Osallistu siis kyselyyn täältä.

Kyselyä saa mielellään jakaa myös omalle verkostolle. Tutkimuksen tulokset julkaistaan IAB MIXX Awardsissa 25.5.2023. Nähdään siellä!

Heidi Blomberg on Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsen ja tekee YAMK-opinnäytetyötä aiheesta Vastuullinen digimainonta.

Lähteet:

IAB Europen tutkimus:
State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report. https://iabeurope.eu/knowledge-hub/state-of-readiness-sustainability-in-digital-advertising-report/

Biez, C. S. and C. L. (n.d.). Media Websites: 70% of the Carbon Footprint Caused by Ads and Stats. https://marmelab.com//blog/2022/01/17/media-websites-carbon-emissions.html

The Carbon Footprint of the Internet. https://www.climateimpact.com/news-insights/insights/infographic-carbon-footprint-internet/

Pärssinen, M., Kotila, M., Cuevas, R., Phansalkar, A., & Manner, J. (2018). Environmental impact assessment of online advertising. Environmental Impact Assessment Review, 73, 177–200. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2018.08.004

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää