Icon
Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle IABlogi

Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle

31.03.2020 | Janne Lohvansuu, DOOHLABS

Digitaalinen ulkomainonta näkyy katukuvassa niin ulkona kuin sisälläkin ja tavoittaa kuluttajat entistä paremmin. Koronan jälkeen, digitaalisen ulkomainonnan määrän uskotaan jatkavan roimaa kasvuaan sekä Suomessa että myös koko Euroopassa.

Arvioiden mukaan Suomessa noin 50 % kaikesta ulkomainonnasta on digitaalista ja digitaalisten ulkomainonnan ratkaisuiden kehitys tulee pitämään koko toimialan kasvussa tulevina vuosina. On myös nähtävissä, että ohjelmallinen ostaminen käynnistyy laajasti 2021-2022 ja ulkomainonnan suunnittelussa lähennytään ohjelmallisen ostamisen tapoja.

Digitaalisen ulkomainonnan kenttä Suomessa tulee kehittymään tulevina vuosina isoin harppauksin ja toimijat ovatkin rakentamassa omia kyvykkyyksiä datan ja kohdennuksen hyödyntämiseksi. Tämä tulee aiheuttamaan yrityksissä merkittäviä järjestelmähankkeita, yrityskauppoja ja uudelleenorganisoitumista.

Mediavälineenä digitaalinen ulkomainonta ottaa vasta ensiaskelia ja alan ansaintamallit ja arvoketjut ovat vasta muodostumassa. Yksi merkittävä alaa hyödyttävä tekijä on yhteisen käsitteistön luominen liiketoiminnan kehittämisen pohjaksi. Syksyllä 2019 perustetun digitaalisen ulkomainonnan työryhmän ensimmäinen työ oli toimialan yhtenäisten termien määrittely, jotka löydät alta.

Termi (englanninkielinen vastine)

Määritelmä

LOOP Yksittäisen screenin (eli näyttöruudun) kokonaissisällön maksimimäärä sekunteina. (loopin pituus N sekuntia).
Spotin/mainoksen pituus
(spot lenght)

Tyypillisesti 10 sekunnin mainoksen pituus. (video/dynaaminen mainos tai still-kuva)
Kuvasuhde
(format)
Tyypillisesti pysty (9:16) tai vaaka (16:9).
Näyttökerta
(playout/served impression)
Määrä montako kertaa mainosta on ajettu eli soitettu. Näyttökerta on bruttoluku joka ei ota kantaa kontaktimääriin.
SOV
(Share of Voice)
Yhden mainoskampanjan osuus kokonaissisällöstä (minuutti/tunti/päivä). Yhdessä kampanjassa voi olla useampi aineisto.
OTC
(Opportunity to Contact)

Potentiaaliset kontaktit eli kontaktimahdollisuus. Kertoo sen liikennemäärän, jolla on mahdollisuus saada katsekontakti mainospintaan.

 

Kiinnostuitko? Täältä löydät listan kansainvälisistä DOOH -termeistä.

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä

Työryhmän tavoitteena on helpottaa digitaalisen ulkomainonnan käyttöä mediavälineenä sekä kasvattaa ulkomainonnan markkinoita. Työryhmässä on mukana kattavasti niin medioiden, mediatoimistojen, palveluntarjoajien kuin mainostajien edustajia. Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän jäsenet 2020 ovat:

• Mainostajat: Liina Luukkonen (Kesko), Sameli Kujala (SOK)
• Palveluntarjoajat: Janne Lohvansuu (DOOHLABS, työryhmän PJ), Timo Malvela (Adform), Sami Käyhkö (Craneworks)
• Mediat: Jesse Jussila (Clear Channel), Ilpo Luukka (Clear Channel), Pilvi Rissanen (Clear Channel), Xavier Jolas (JCDecaux), Marianne Lehtonen (JCDecaux), Elisa Tamminen (JCDecaux), Tapio Pankko (Mediateko), Katja Lindman (MEKS)
• Mediatoimistot: Heidi Vuorio (Dentsu Aegis Finland), Pirjo Hartikainen (Mindshare), Sanna Rajala (IPG), Outi Pekkala (IPG), Minna Lindqvist (GroupM)

Janne Lohvansuu on Doohlabsin toimitusjohtaja. Doohlabs on 2019 perustettu kasvuyritys, joka kehittää tekoälypohjaisia digitaalisen ulkomainonnan ratkaisuja. Meidän avullamme kansainväliset mainosverkostot ja kauppaketjut voivat monetisoida kävijävirtojaan kohdentavan, ohjelmallisen digitaalisen ulkomainonnan avulla.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää