Icon
IAB Europen Guide to the Post Third-Party Cookie Era – vuoden 2021 bestseller! IABlogi

IAB Europen Guide to the Post Third-Party Cookie Era – vuoden 2021 bestseller!

17.02.2021 | Pasi Raassina

Guide to Post-third party cookie era

IAB Europen Ohjelmallisen ostaminen työryhmä päivitti helmikuun alussa oppaan ”A Guide to The Post Third-Party Cookie Era”, jossa nimensä mukaisesti avataan miten digimarkkina näyttäisi asettuvan 3P evästeiden jälkeisenä aikana. Opus sisältää massiiviset 58 sivua mennen ehdottomasti kaikkien digimarkkinoinnin piirissä työskentelevien ”pakko lukea” -kategoriaan. Hektisimmässä elämänvaiheessa olevat lukevat ensimmäiset 11 sivua ja lopun yhteenvedon, mutta on sanomattakin selvää, että kaikkien kynnelle kykenevien sopii perehtyä koko komeuteen kirjain kirjaimelta ja lause lauseelta.

Nyt julkaistu opas on jatkoa toukokuussa 2020 julkaistuun ensimmäiseen versioon, jossa aihetta käsiteltiin sen hetken tietojen valossa. Rontti puoli vuotta myöhemmin tiedetään jo paljon enemmän ja materiaalin päivittäminen on enemmän kuin aiheellista. Kuten todennäköisesti jo kaikki markkinoinnin parissa työskentelevät tietävät, kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen Chromessa johtaa siihen, että vuoden 2022 alussa mm. kampanjafrekvenssi laskeminen yli julkaisijarajojen ei enää ole mahdollista nykymallilla, retargeting -mainostaminen ei toimi ja eivätkä DMP:t eivät pysty käsittelemään dataa kuten tällä hetkellä.

Oppaan päivityksen yhteydessä tehtiin digimarkkinan arvoketjun eri toimijoille kysely sekä uusien kohdennusratkaisuiden tärkeydestä sekä siitä, miten hyvin eri toimijat ovat tällä hetkellä valmistautuneita 3P evästeiden katoamiseen. Noin puolet vastaajista koko uusien ratkaisuiden löytymisen kriittisen tärkeänä, mutta vain reilu neljännes koki olevansa jo tällä hetkellä hyvin valmistautuneita evästeettömään aikaan.

Googlen vuonna 2019 tekemän tutkimuksen mukaan julkaisijoiden mainosliikevaihto uhkaa tippua jopa yli 50 % 3P keksien poistumisen seurauksena. Riippumatta siitä uskooko näin voimakkaaseen liiketoimintariskiin vai ei, digimarkkina on viimeisen vuoden aika herännyt uusien teknologioiden tarpeeseen. Tällä hetkellä IAB Europen dokumentti arvelee mm. kontekstuaalisen mainonnan roolin korostuvan, mutta oleellisinta lienee mm. sähköpostikirjautumiseen pohjautuvien ID-ratkaisuiden kehittäminen. Myös näiden uusien hankkeiden nykytilaan IAB Europen dokumentti ottaa kantaa havainnollisesti.

Tulevaisuuden adtech-infraa ovat kehittämässä mm. IAB Tech Lab Rearc-projektiin kautta, Prebid.org sekä W3C. Myös IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmä seuraa 3P evästeiden poistumista ja siihen liittyvää teknistä kehitystä.

Tule mukaan työryhmään ja ole mukana tekemässä muutosta. Kysy lisää työryhmän pj:ltä (maarit.toivonen(a)almamedia.fi) ja IAB Finlandin Pasilta (pasi.raassina(a)iab.fi). Ja muista ladata ja lukea – ”A Guide to The Post Third-party Cookie Era

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland

20.12.2021

Onks pakko jos ei jaksa? - IAB:n Toiminnanjohtajan joulukirjoitus

Toinen kokonainen ja kaiken kaikkiaan kolmas vuosi IAB Finlandissa lähenee loppua. Kiirusta on pitänyt ja sitä rataa. Vielä pitäisi rypistää intoa ja onnistumisia puhkuva kirjoitus käsittämättömästä vuodesta 2021 ja vielä mahtavamman vuoden 2022 lähtökohdista. Mutta kun ei jaksa… ei jaksa millään, vaikka tuloksilla leveilylle olisi nyt oiva mahdollisuus.

lue lisää

20.12.2021

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia.

lue lisää

07.12.2021

Kaupan median trendit maailmalla ja Suomessa

Tuskin kukaan on välttynyt kuulemasta Amazonin, Krogerin, CVS:n tai Walmartin kaltaisten kaupan medioiden menestystarinoista maailmalla. Kaupan media on aihe, joka puhuttaa nyt laajalti markkinointialan toimijoita. Globaali innostus on suurta. Ei ole liioiteltua sanoa, että kaupan media on yksi merkittävimmistä globaaleista markkinointitrendeistä.

lue lisää

01.12.2021

Mainostajat kaipaavat dataa digitaalisen ulkomainonnan vaikuttavuudesta

IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmä teetti toukokuussa 2021 kyselytutkimuksen kartoittaakseen digiulkomainonnan mainostajien tarpeita ja toiveita. Yhdessä kysymyksessä tiedusteltiin mainostajien toiveita digiulkomainonnan tulevaisuuden kehitykseltä.

lue lisää