Icon
Kysy IABlta: REBOOT 2 -webinaarin Q&A IAB - Q & A

Kysy IABlta: REBOOT 2 -webinaarin Q&A

18.06.2020

IAB Finlandin REBOOT jatko-osassa keskityttiin post-korona-aikaan  sekä kuulimme näkemyksiä, menestyscaseja ja tulevaisuudennäkymiä Solteqilta, Youtubelta, JCDecauxlta ja SOKilta.

Ohessa vastaukset presentoijille kysyttyihin kysymyksiin. Jos missasit osan webinaarista, löydät tallenteen alta.

Katso webinaaritallenne täältä. 

 


IAB:n COVID19 -aiheiset tutkimukset ja tapahtumat

COVID19-pandemia tulee vaikuttamaan talouteen ja sitä kautta myös markkinointiin vielä vuosien ajan. Oikeita vastauksia vaikutuksen voimakkuudesta ja pituudesta ei vielä ole kenelläkään, mutta haluamme tarjota teille kaiken IAB:n tuottaman tiedon aiheesta.

IAB Finland tutki yhdessä Avauksen sekä ASML:n kanssa, miten koronaepidemia on vaikuttamassa suomalaisten yritysten markkinointipanostuksiin tämän vuoden aikana. Lue juttu täältä

IAB Europe Covid19 -webinaarissa 21.4. aiheena oli koronan vaikutus Euroopan mediamarkkinaan. Äänessä IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp. 
Katso tallenne täältä

IAB Sverigen ja Avauksen tutkimus: The Impact of Covid-19 on Marketing Budgets 2020 in Sweden

 

REBOOT 2 - Q&A

IAB:n toimisto koosti webinaarissa puhujille esitetyistä kysymyksistä Q&A:t. 

 

Vastaaja: ROBER FROM - YOUTUBE

Pidättekö koulutuksia Google-datan hyödyntämisestä? Miten pääsin itse osallistumaan niihin?

Kiitos kysymyksestä! Emme järjestä aiheesta avoimia koulutuksia tällä hetkellä, mutta liikkeelle Google Trendsin (joka siis perustuu ihmisten hakukäyttäytymiseen) kanssa pääset katsomalla tämän videon. 

Kaikille jotka etsivät itselleen asiakkaita ulkomailta suosittelen kokeilemaan tätä työkalua. 

Kiitos erinomaisesta casesta. Onko teillä samasta casesta vielä jalostettua materiaalia, jossa otetaan huomioon muu Googlen tuoteperhe. Jos ei muuta, niin vaikkapa haku? Yleisesti. Miten Googlen mediaratkaisut tukevat toisiaan kampanjoissa?

Kiitoksia, hienoa että aihe kiinnosti! Tästä casesta ei ole jatkojalostettua materiaalia, pääpaino oli nimenomaan näyttää liikkuvan kuvan voimaa lanseerausvaiheessa digital first-ajattelun vahvuuksia hyödyntäen. Erityisesti haun osalta tyypillistä on jatkuva käyttö (always-on), jolla autetaan potentiaalisia asiakkaita oppimaan lisää ja ostamaan juuri silloin kun heille parhaiten sopii - olisi tosiaan täydellinen tapa vastata tässä casessa Youtubessa luotuun kysyntään. Googlen mediaratkaisuista paljon lisäätäällä. Sen lisäksi meillä on avoin webinaarikokoelma jonka avulla helppo pysyä ajan tasalla - löytyytäältä. (Suomeksi koottuja sisältöjä löytyy täältä).  

 

Vastaaja: ELINA SOHLBERG - JCDECAUX

Lisäätte digitaalisia ostokanavia jatkuvasti. Mediatoimistoille suunnatun käyttöliittymän lisäksi olette avaamassa ohjelmallisen ostamisen putkia sekä myös digitaalisia ostokanavia suora-asiakkaille. Miten mielestänne palikat asettuvat lopullisesti. Siirtyykö toimistoissa ulkomainonnan ostaminen ”digitiimeille”, uskotteko suora-asiakkaiden löytävän digitaaliset ostokanavat, mikäli ne tarjoavat vain yhden yhtiön inventaaria jne.

Tarjoamme markkinalle rajapinnan digitaaliseen kapasiteettiimme. Tämä mahdollistaa ostamisen useamman kanavan ja alustan kautta jatkossa. Oleellista on, että asiakas itse voi valita haluamansa ostokanavat ja -alustat. Mikä tahansa mediatoimiston tiimi voi näkemyksemme mukaan hyödyntää digitaalista ulkomainontaa. 

Jaottelette liikennedatan luokkiin joukkoliikenne, vähittäiskauppa & vapaa-aika, PT-kauppa ja tieliikenne. Miten uskotte näiden eri momenttien palautuvan kesän ja alkusyksyn aikana koronaepidemista. Lisäksi, onko sama data käytössä kaikilla ulkomainosyhtiöillä?

Olemme kuvanneet ulkomainonnan yleisömääriä eri mediaympäristöissä datapohjaisesti. Suurimmat ulkomainostoimijat ovat juuri sopineet että edellä mainittu data tullaan jakamaan ulkomainosliiton jäsenyrityksille, jotka jakavat tätä eteenpäin.  Mitä yleisömääriin tulee, tietyissä mediaympäristöissä tilanne on jo normalisoitunut. Uskomme positiivisen kehityksen jatkuvan ja normalisoituvan muissakin mediaympäristöissä toisen vuosipuoliskon aikana. 

  

Vastaaja: HANNALEENA KOSKINEN - SOK MEDIA

Pistitte koronan iskiessä ns. kaiken uusiksi. 1) Oliko muutoksen ja uuden roadmapin läpivieminen vaikeaa? 2) Mitkä ovat mielestäsi parhaat johtamisen opit tilanteeseen, jossa pitää tehdä isoja suunnanmuutoksia nopealla aikataululla.

  1. Ei ollut vaikeaa, sillä kaikki tiimeissäni ymmärsivät muutoksen tarpeen ja kiireellisyyden.
  2. Yhdessä tekeminen! Suunnittelu ja sparraus yhdessä, jonka seurauksena tulee yhteinen sitoutuminen ja ymmärrys tekemisen prioriteetteihin.

Missä kaikissa eri mediaryhmissä operoitte SOK:n vähittäiskauppamediassa?

Tällä hetkellä meillä on aikakausmedia Yhteishyvä digi+printti (115 vuotias Suomen tavoittavin aikakausmedia, KMT 2019), monikanavaisen kohdennetun asiakkuusmarkkinoinnin ratkaisut (kirje- ja sähköpostisuora, sms- ja telemarkkinointikonseptit), digimarkkinoinnin ja myymälämarkkinoinnin ratkaisut. Näiden lisäksi keskitymme luomaan eri kanavakombinaatioilla ostopolun eri vaiheisiin sopivia konsepteja, joista tuorein on ostopolun asiointivaiheeseen saumattomasti istuva Prisma Mediakonsepti.

 

Vastaaja: MINNA RUUSUVUORI - SOLTEQ

Puhuit lopuksi paljon tunteesta ja sen merkityksestä mm. sitoutumisessa brändiin. Mitkä ovat mielestäsi parhaita keinoja tunnesiteen rakentamisessa ja miksi tunteen roolista ei ole kuitenkaan liikaa puhuttu, ainakaan Suomessa?

Hyvä, mutta vaikea ja laaja kysymys. Tästä voisi pitää oman webinaarin. Asiaa on tutkittu paljon maailmalla, mutta sen merkitystä ei vieläkään ihan täysin allekirjoiteta. Esim. B2B puolella tunnetekijöillä on todettu olevan B2C suurempi merkitys päätöksenteossa. Tämä käy sinällään hyvin järkeen, sillä päätökset ovat merkittäviä ja silloin sekä faktan, että tunteen täytyy olla positiivisen päätöksen puolella. Yli 80 % ihmisen käyttäytymisestä lähtee tunnetasolta, vaikka perustelemme käyttäytymistämme ja valintojamme jälkikäteen rationaalisin perustein. Kiinnostus ja huomio heräävät ja lojaliteetti tai torjunta rakentuvat tunnetasolla, siksi tunnepohjaisen kokemuksen huomioiminen on tärkeää. Motivaatiotekijöiden määrittäminen ja potentiaalisimman asiakaskokemuksen haltuunotto onnistuu tutkimalla asiakaskäyttäytymisen drivereita ja vastaamalla niihin huomioiden oma brändi.

Kerro Minna vielä vähän personoinnista. Mikä on mielestäsi ns. riittävä taso personoinnille esim. verkkokaupassa, eli riittääkö esim. 6-10 portainen asiakassegmentointi vai pitäisikö ainakin pyrkiä one-to-one personointiin omissa verkkokaupoissa?

Jos itse hyppäisin vetämään B2C/DTC verkkokauppaa, lähtisin rakentamaan Revenue & Frequency perustaista mallia asiakkaista, jotta saisi kohdennettua markkinointikampanjat marginaalin näkökulmasta tehokkaasti. Näiden neljän (tai viiden) segmentin kautta on melko tehokasta miettiä tarinat. Päästoorien lisäksi viljelisin taktisia personointitoimenpiteitä kauppaan (ja hyödyntäisin esim. Frosmoa) mitaten mikä toimii ja mikä ei.

16.09.2020

Kysy IABlta: Sisältömarkkinoinnin bootcamp -webinaari

Syksyn kovimmassa sisältösemmassa puheenvuoroilla katettiin koko sisältömarkkinoinnin ekosysteemi ja monimuotoisuus sekä julkaistiin paljon odotettu, täysin uusi Sisältömarkkinoinnin opas.

lue lisää

18.06.2020

Kysy IABlta: REBOOT 2 -webinaarin Q&A

IAB Finlandin REBOOT jatko-osassa keskityttiin post-korona-aikaan  sekä kuulimme näkemyksiä, menestyscaseja ja tulevaisuudennäkymiä Solteqilta, Youtubelta, JCDecauxlta ja SOKilta.

lue lisää

02.06.2020

Kysy IABlta: Smart marketing -webinaarin Q&A

IAB Finlandin toukokuun webinaari perehtyi ajankohtaiseen keksiaiheeseen. Millaiseksi uskomme että "keksitön maailma" muodostuu? Minkälaisia käytäntöjä ja innovaatioita odotamme datan käyttöön sekä mainonnan kohdentamiseen? Miten markkinoija voi käyttää omaa dataansa tulevaisuudessa? Mitä ratkaisuja kotimaiset julkaisijat tulevat tarjoamaan mainostajille?

lue lisää

15.05.2020

Kysy IABlta: REBOOT -webinaarin Q&A

IAB Finlandin 12.5.2020 järjestämässä REBOOT -webinaarissa paneuduimme COVID19-pandemian mahdollisiin vaikutuksiin mediamarkkinassa sekä kuulimme näkemyksiä, menestyscaseja ja tulevaisuudennäkymiä Kotipizzalta, Sanomalta, Facebookilta sekä Dagmarilta.

lue lisää