Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 1: Suomen blogikenttä Uutiset & blogi

Blogiyhteistyön opas, osa 1: Suomen blogikenttä

28.10.2014 | Jari Jaanto

Bloggaamisesta on tullut viime vuosina suosittua ja bloggaajat ovat tärkeitä mielipidevaikuttajia. Kun yleisö viihtyy blogien parissa, myös brändit seuraavat perässä. Kaupalliset yhteistyöt yleistyvät, ja osa bloggaajista tuottaakin jo elantonsa blogien kautta tehdyillä kaupallisilla yhteistyökuvioilla.

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Ensimmäinen osa kertoo bloggaajan ja yleisön vuorovaikutuksesta ja sen erilaisuuksista teksti- ja videoblogeissa. Sen lisäksi olemme jakaneet Suomen blogikenttää erilaisiin toimijoihin. Oletko samaa mieltä? Puuttuuko jotakin oleellista? Keskustelu on lämpimästi tervetullutta!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.




Bloggaajan ja yleisön vuorovaikutus

Kuten tutkimukset kertovat, uskovat ihmiset enemmän heidän tuntemiltaan ihmisiltä tuleviin suosituksiin kuin markkinointiviestintään eli mainontaan. Bloggaajilla onkin suuri valta vaikuttaa lukijoidensa mielipiteisin kertomalla tuotteista ja palveluista joita he käyttävät. Kun viesti tulee henkilöltä, johon on luotu syvempi suhde, on viestin vastaanotto helpompaa.

Bloggaajan ja lukijan tai katselijan vuorovaikutus toimii kuten kahden ihmisen välillä. Sisällöltään blogit voivat olla hyvinkin lähellä toimitettua sisältöä esimerkiksi aikakauslehdissä, mutta sillä erolla, että lukijalle muodostuu helpommin suhde bloggaajaan, joka kertoo omasta elämästään ja persoonastaan. Tämä myös luo paremmin uskottavuutta, kun bloggaajat tekevät suosituksia tai kertovat omista valinnoistaan. Mitä lähempänä bloggaaja on lukijaansa, sitä positiiivisempi vuorovaikutuskokemus muodostuu.

Vuorovaikutukseen vaikuttaa suuresti, onko kyseessä teksti- vai videoblogi. Videoblogilla voi välittää helpommin tunteita, mutta sisällön, esimerkiksi virheiden, korjaaminen jälkikäteen on vaikeampaa. Videoblogi myös mahdollistaa syvemmän henkilökohtaisen suhteen syntymisen bloggaajan ja katsojan välillä. Tekstiblogi taas mahdollistaa asiasisällön tarkemman tarkastelun ja myös helpomman virheiden korjaamisen ja päivittämisen jälkikäteen.

(Tähän kappaleeseen haasteltiin Katleena Kortesuota, Toni Nummelaa ja Jarno Alastaloa)



Suomen blogikenttä

Suomalainen blogikenttä on hyvin monipuolinen. Tärkeimpiä erottavia tekijöitä bloggaajien välillä kaupallisuus/ei-kaupallisuus sekä itsenäisyys/verkostoon kuuluminen. Markkinoijan näkökulmasta blogit ja bloggaajat voidaan jakaa karkeasti ottaen neljään kategoriaan kahdella eri akselilla:

A: Kaupalliset/ei-kaupalliset:

1: Harrastelijabloggaajat
Harrastelijabloggaaja pitää blogia omaksi ilokseen. Harrastelijabloggaaja ei tee kaupallista yhteistyötä.

2: Kaupalliset bloggaajat
Kaupallinen bloggaaja tekee kaupallista yhteistyötä, joko tuotteita ja palveluita tai rahaa vastaan.

B: Itsenäiset/verkostossa bloggaavat

3: Itsenäiset bloggaajat
Itsenäinen bloggaaja ei kuulu mihinkään blogiyhteisöön tai verkostoon. Hänellä on päätösvalta yhteistyöstä ja blogissa näkyvistä mainoksista. Hän hoitaa itse omat blogiyhteistyönsä tai käyttää ulkoista toimijaa.

4: Verkostossa bloggaava
Blogiverkostossa (esimerkiksi Blogirinki, Suomen Blogimedia) tai blogiyhteisössä (esimerkiksi Lily, Indiedays) blogiyhteistyö ja mainostaminen blogeissa tehdään usein verkoston tai yhteisön kautta. Osa bloggaajista saa myös palkkaa yhteisöltä.*

* Blogiverkostoista ja -yhteisöistä tulee oma kappaleensa oppaaseen, siksi niiden käsittely on tässä luvussa melko suppea.

Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää