Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta
Markkinointiviestintä yhteisömedioissa on hivuttautunut moneen organisaatioon, mutta se on yhä valitettavan irtonainen osa kokonaisuutta. Kampanjakalentereihin on ilmaantunut lisärivi ”some”, yritykseen on rekrytoitu diginatiivi tai yrityksen koulutuskalenterissa on myös sosiaalisen median koulutusta. Huonot uutiset: tällä ei pitkälle pötkitä!
Ilmassa on kuitenkin positiivisia merkkejä siitä, että monet asiakkaat toivovat tehokkaita viestinnän kokonaisuuksia yksittäisten tekojen ja kampanjoiden sijaan. Toimivin kokonaisuus koostuu sirpaleista, jotka vievät kuitenkin kaikki yhtä ja samaa pääviestiä eteenpäin, mutta eri tavoin, kohdennettuna ja erilaisille kohdeyleisöille. Termi kokonaisuus ei siis enää tässä ajassa tarkoita vanhan maailman yhtä isoa kampanjalähtöä, johon kytkeytyy jättimäinen mediaraha.
Viestintätoimistojen rooli muutoksessa
Sirpaleisuuden haaste näkyy toimistokentässäkin ja muutosvalmiuksissa on suuria eroja. Osa nauttii toimintakonseptien muutoksen vauhdista ja antautuu täysin sylein uuden vietäväksi, osa välttelee ja vähättelee muutosta. Tehokkaimman markkinointiviestinnän tarjoaminen asiakkaalle haastaa oman, totutun ansaintalogiikan ja pelottaa monia toimistoja.
Digitalisaation mukanaan tuoma muutos kyseenalaistaa myös asiakkaan organisaation toimivuuden. Onnistuminen markkinointiviestinnässä vaatii tässä ajassa integraatioajattelua, joka häivyttää perinteisiä tiimirajoja. Prosesseja ei voi enää katsoa yksinomaan markkinoinnin, myynnin tai viestinnän näkökulmasta vaan parhaat onnistumiset luodaan luovalla yhteispelillä.
TOP 3 -vinkit integroitua markkinointiviestintää ostavalle
- Tunnustele, että valitsemasi toimisto innostuu muutoksesta, eikä hyydy sen edessä. Optimistinen ja avoin suhtautuminen takaa tulokset jatkossakin.
- Varmista, että organisaatiossasi haasteiden kampittamiseen on poimittu oikeat henkilöt, joskus oikea porukka löytyy yli tiimirajojen.
- Huomioi irtonaisten lähtöjen sijaan markkinointiviestinnän jatkumo, joka kasvattaa brändiäsi niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Brändinrakennus on maratonjuoksua. Se ei saa tyssätä budjetointijaksojen suvannoissa.
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää