Yhteisömanagerin arki, osa 1
Viime vuosina on syntynyt täysin uudenlainen ammatikunta koordinoimaan yritysten vuorovaikutteista digiviestintää. Heitä kutsutaan yhteisömanagereiksi tai community managereiksi.
Yhteisömanagerit
Yritysten yhteisöllisyyden, digisisältöjen, ja somekanavien managerointi alkaa vihdoin vakiintua henkilöiden ammattinimikkeisiin asti. Mikä hienointa, muutos on tapahtumassa laajamittaisesti toimialasta ja yritysten koosta riippumatta.
Yhteisömanagereiden kasvu kuvastaa koko digimarkkinoinnin suuntaa. Kun aiemmin yrityksen somesisältöjä hoidettiin solidaarisesti vasemmalla kädellä muiden työtehtävien lomassa, niin nyt siihen varataan tarvittavat resurssit.
Vuorovaikutteisuus asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa on elintärkeää. Markkinoijan on hyvä määrittää, kenelle asiat on delegoitu. Onko ne kenties ulkoistettu? Onko managerointiin varattu riittävästi aikaa? Tärkeintä on manageroinnin valtuuttaminen. Näin kehitetään suunnitelmallisuutta ja reagointikykyä. Yhteisömanagerin työssä ajoitus on usein hyvin merkittävässä roolissa.
Yhteisömanagereiden arki?
Yhteisömanagerit koordinoivat yrityksen viestintää ja sisällöntuotantoa itsenäisesti sekä muiden kanssa. Siten he ovat tärkeässä roolissa markkinointiviestinnän avainhenkilöinä. He ovat sisältömarkkinoinnin kapelimestareita, joilla on käsissään iso vastuu.
Toimin itse yhteisömanagerina muutamalla eri foorumilla. Mielestäni yhteisömanagerin ehkä tärkein tehtävänä on luoda pöhinää ja pitää oma asia edustettuna digissä. Tämä tapahtuu avaamalla keskustelua sekä tuottamalla ja jakamalla sisältöä. Erityisen tärkeää on innostaa ja opastaa muita pöhinän luomiseen.
Tämän artikkelisarjan tarkoituksena on avata yhteisömanagerin roolia. Alan ammattilaiset ja yhteisömanagerin tehtäviä hoitavat henkilöt tulevat kertomaan omasta työstään. Ohessa listattuna kysymyksiä, joihin pyritään pureutumaan tämän postaussarjan aikana:
- Millaisia asioita yhteisömanagerin työtehtäviin kuuluu? Millainen on yhteisömanagerin arki?
- Millaisia ominaisuuksia ja taitoja yhteisömanagerilta on hyvä löytyä? Milloin yhteisömanageri on onnistunut työssään?
- Mitkä ovat eri sidosryhmät ja tahot joiden kanssa yhteisömanageri toimii yhteistyössä?
- Millaisia vinkkejä asiantuntijat antavat yhteisömanagerina toimimiseen?
Suuren suosion saanut suomalaisille yhteisömanagereille suunnattu CMAD 2015 (Community Manager Appreciation Day) -tapahtuma järjestetään tänään jo neljättä kertaa Lahdessa. Sarjan seuraavassa osassa Dinglen markkinointipäällikkö Joonas Villanen jatkaa pureutumista yhteisömanagereiden maailmaan ja kertoo kuulumisia CMAD 2015 -tapahtumasta.
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää