Icon
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021 MIXX Awards

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

28.01.2022

Mediamainonnan määrä Suomessa kasvoi vuonna 2021 +13,4 % yltäen kaiken kaikkiaan 1 275,8 miljoonaan euroon. Koronapandemia vaikutti tunnetusti mainonnan määrään vuonna 2020, mutta vuosi 2021 palautti volyymin jo hieman vuoden 2019 yli. Eri mediaryhmisä nopeiten kasvoi verkkomediamainonta, joka kattaa jo 50 % kaikesta mediamainonnasta. Verkkomainonnan sisällä kaikki vertailtavissa olevat alakategoriat kasvoivat vuoden 2021 aikana.

2021 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2020

Mediamainonta yhteensä 

1275,8  +13,4
Mainonta painetussa mediassa  278,3  21,8

+1,6 

Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  226,7  17,8  +2,7% 
Sanomalehdet, painettu  190,6  14,9  +3,0 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  36,1  2,8  +1,2 
Painetut aikakauslehdet  51,6  4,0  -2,9
Yleisölehdet, painettu  15,7  1,2 -5,9 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  28,2  2,2  +1,6 
Asiakaslehdet, painettu  7,7  0,6 -11,5 
Mainonta sähköisessä mediassa  932,9 73,1  +17,2 
Televisio  227,5 17,8  +9,1 
Radiomainonta  65,6  5,1  +17,8 
Verkkomainonta  637,3  50,0  +20,5
Display  145,5 11,4 
Outstream video 4,1 0,3 *
Instream video  28,5  2,2  +17,3 
Luokiteltu ilmoittelu  50,0  3,9  +21,7 
Muu mainosmuoto  3,8  0,3 +33,8 
Some  194,6  15,3  +29,6 
Hakusanamainonta  210,8  16,5  +16,0 
Elokuvamainonta  2,6  0,2  -4,8 
Ulko- ja liikennemainonta 64,5 5,1 +15,5

*Outsream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia

 

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää