Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2019 oli 1 258,5 miljoonaa euroa ja kasvua oli noin 1,2 %. Yksittäisistä mediaryhmistä kasvussa olivat verkkomainonta (+9,1 %), radiomainonta (+6,1 %), elokuvamainonta (+14,4 %) sekä ulko- ja liikennemainonta (+19,2 %). Lisäksi suurin osa ulkomainonnan kasvusta selittyy digitaalisen ulkomainonnan kasvulla, joka ei ole osana verkkomainonnan raportoituja lukuja.
Verkkomainonnassa kasvoivat niin Kantarin raportoimat kotimaiset media sekä IAB Finlandin estoimat haku- ja sosiaalisen median mainonta. Nopeinta mainosinvestointien kasvu vuonna 2019 oli sosiaalisen median kanavissa (+19 %) sekä hakumainonnassa (+9,4 %). Haku- ja sosiaalisen median mainonnan määrä yltää yhdessä jo yli 20 % osuuteen koko mediakakusta.
IAB on kehittänyt some- ja hakumainonnan määrän estimointia vuoden 2019 aikana ja kesken vuoden tehdyt muutokset eivät ole osa alla Kantarin kanssa yhdessä julkaistuja lukuja. Sosiaalisen median panostuksia kuvaavat luvut käsittävät Facebookin, Instagramin sekä YouTuben, mutta Q3/2019 alkaen tutkitut muut somekanavat (Twitter, LinkeIn, Snapchat ja TikTok) eivät ole osana vuosivertailua. IAB:n arvion mukaan yli 50 % kaikesta sosiaalisen median mainonnasta on jo videota.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Kantar uudisti verkkomainonnan luokittelua vuoden 2019 alussa, joten luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoteen 2018.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja.
*IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Hakusanamainonnan ja somemainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin.
*IAB Finland kerää haku-, sosiaalisen median kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi.
Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää