Icon
Verkkomainonta ja tv-mainonta toimivat yhdessä parhaiten! MIXX Awards

Verkkomainonta ja tv-mainonta toimivat yhdessä parhaiten!

16.08.2012 | Tuomas Avonius

Tutustuin IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyyn mainos-caseen, jossa vertailtiin verkkomainonnan sekä televisiomainonnan toimivuutta keskenään. Lopputulos ei yllättänyt ollenkaan. Televisiomainonta ja verkkomainonta toimivat rinnakkain äärimmäisen tehokkaasti.

Case Maggi

Maggi lanseerasi taannoin UK:n markkinaan So Juicy -konseptin. Tuotteelle oli määritetty pääkohderyhmäksi perheelliset kotitaloudet. Mediavalikoima oli napakka – televisio- sekä verkkomainonta. Mediat toimivat hieman eri tavoin ostofunnelissa. Siinä missä verkkomainonta ”pesi” television niin televisio otti niskalenkin verkkomainonnasta. Verkkomainonnan ehkä hieman jopa yllättäen todettiin toimivan bränditietoisuuden lisääntymisen edistäjänä paremmin kuin tv:n. Toisaalta ostoaikeiden nostamisessa televisio oli merkittävästi verkkomainontaa parempi.

Kustannustehokkuus?

Brittiensaarilla televisiomainonta lienee eurooppalaiseen tapaan perin arvokasta. Niin myös tässä casessa. Kun kaikki kampanjan brändimittarit lasketaan yhteen, todettiin verkkomainonnan ehdottomaksi eduksi kustannustehokkuus. Maggille verkkomainonta toimi mediana 1/3 television kustannuksista. Toisaalta kampanja oli rakennettu kahden erilaisen kanavan lähtökohdista, joten tuo kustannusten ero lienee hyväksyttävissä.

Verkko ja televisio parhaat yhdessä (1+1 = 3)

Seuraavassa selkeästi lukuina brändimittareiden sekä medioiden yhteisvaikutus. Havainnot prosenttiyksikköinä vertailuna kontrolliryhmään.

Tulokset ovat erittäin rohkaisevia. Kyseessä on ollut siis kuluttajille suoraan suunnattu tuotelanseeraus ja Maggi on rakentanut kampanjan vain kahden kanavan varaan. Mutta se riitti. Yhteisvaikutuksiltaan näiden kahden sähköisen median toimivuus on suorastaan dynamiittia!

Sähköinen brändimainonnan tulevaisuus myös Suomessa?

Verkkomainonta on kasvanut jo pitkään mediaryhmistä vauhdikkaimmin. Syy on selkeä – kuluttajat käyttävät verkkoa eri tavoin ja joka päivä yhä enemmän ja enemmän. Suurimpien verkkomedioiden päivätavoittavuudet ovat jo paljon suurempia kuin suurimpien sanomalehtien. Ei siis ihme, että brändimainonta on hiljaa mutta varmasti tulossa verkkoon. Muutamien vuosien sisään televisiomainonta joutuu taipumaan digitaalisen mainonnan määrälle ja seuraavaksi tähtäimessä on ahtaalle joutunut printtimainonta. Mainonnantavat ja suuret mainospinnat tarjoavat brändeille jo tänä päivänä huikeat brändimainonnan mahdollisuudet. Tähän kun vielä yhdistetään verkkomedioiden mainonnan kohdentamisen tarkkuus sekä kustannustehokkuus, olen hyvin vakuuttunut, että sanomalehtimainonta huomaa digitaalisen mainonnan tulevan takaa kiinni ja vauhdilla!

Digitaalista syksyä!

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää