Icon
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022 MIXX Awards

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

03.02.2023

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %). Verkkomainonnan sisällä suurimmat kasvajat olivat sosiaalisen median mainonta (+16,7 %), outstream video (+13,4 %) ja instream video (+12,7 %).
Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa vähittäiskauppa oli merkittävin toimiala mainonnan määrän suhteen 198 milj. €. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj.€) ja autot (65 milj.€). Nämä kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat yli 40% mediamarkkinasta.

2022 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2021

Mediamainonta yhteensä 

1327,9 +4,1
Mainonta painetussa mediassa  256,4  19,3

-7,9 

Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  209,6  15,8  -7,6% 
Sanomalehdet, painettu  176,9  15,8  -7,2 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  32,7  2,5  -9,4 
Painetut aikakauslehdet  46,8  3,5  -9,4
Yleisölehdet, painettu  15,0  1,1 -4,8 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  25,0  1,9  -11,3 
Asiakaslehdet, painettu  6,8  0,5 -11,6 
Mainonta sähköisessä mediassa  993,7 74,8  +6,5 
Televisio  221,2 16,7  -2,8 
Radiomainonta  67,9  5,1  +3,6 
Verkkomainonta  699,8  52,7  +9,8
Display  184,6 11,2  +2,1 
Outstream video 4,6 0,3 +13,4
Instream video  32,1  2,4  +12,7
Luokiteltu ilmoittelu  52,7  4,0  +5,4 
Muu mainosmuoto  3,7  0,3 -1,9 
Some  227,1  17,1  +16,7 
Hakusanamainonta  231,0  17,4  +9,6 
Elokuvamainonta  4,7  0,4  +76,8 
Ulko- ja liikennemainonta 77,8 5,9 +20,7

 

 

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää