Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa
Maailma, myös markkinoijien tuntema sellainen, on suurten muutosten alaisena. Jo ennen koronavirusta maailma kohtasi Trumpin, Googlen ilmoituksen evästeistä, vastuullisuuden lähes pakollisen korostumisen brändien tekemisessä…ihan vain muutamia mainitakseni. Muutos on tullut ja nyt ratkaistavaksi jää miten käsittelemme sitä.
COVID-19 vaikuttaa miljardien ihmisten elämään. Ei ole järkeä yrittää esittää, että mikään ei olisi muuttunut, mutta toisaalta ei ole järkevää myöskään olla tekemättä yhtään mitään. Ihmiset tarvitsevat näinäkin aikoina tuotteita ja palveluita sekä tietoisuutta niiden olemassaolosta.
Kriisi luo aina poikkeustilan, joka synnyttää erilaisia ilmiöitä. Niitä ovat esimerkiksi pienyritysten tukikampanja, sekä uusien liiketoimintamallien syntyminen aina huippuravintoloiden kotiinkuljetuspalveluista alkoholifirman käsidesitarjontaan. Oma ilmiönsä on myös se, että online-median kulutus on kasvanut jopa +20% normaalitasosta*. Mutta miten ottaa kaikki hyöty digibuustista irti sen oman ilmiönsä mainostamiseen?
Olennaisinta päätöksessä on pohtia mikä on tärkeää yleisöllesi, ei markkinoijalle tai brändille. Meillä Strosslella on käytössä kolmen C:n malli.
Ensimmäiseksi yritä ymmärtää mikä sitouttaa ASIAKASTA (CUSTOMER). Toisin sanoen laita päähäsi asiakkaan ”hattu” ja pohdi, mitä asiakkaasi haluavat. Ratkaise heidän ongelmansa, tarjoa inspiraatiota tai jaa suosituksia tuotteestasi tai palvelustasi. Tämän jälkeen mieti KONTEKSTIA (CONTEXT) eli sitä, millaisessa ”moodissa” he ovat, kun yrität sitouttaa heitä. Esimerkiksi kun asiakkaasi haluavat lukea uutispalveluista mielenkiintoisia uutisia, käytä natiivimainontaa. Sen sijaan kun he etsivät jotain ostettavaa, tai katsovat videoita, käytä sosiaalista mediaa. Lopuksi mieti OLOSUHTEITA (CIRCUMSTANCES) eli onko käyttäjä liikkeellä eli tavoitettavissa mobiilin kautta, töissä desktopin äärellä vai jossain muualla.
Tällä mallilla saat rakennettua itsellesi nopeasti ja helposti markkinointisuunnitelman, joka huomioi sekä asiakkaan tarpeet että oikean kanavan hänen tavoittamiseensa – myös kriisitilanteessa.
Koska poikkeustila on tuonut kotikonttorityön hyvin tutuksi, pidä huolta myös itsestäsi. Mieli kaipaa välillä inspiraatiota ja virikettä. Sitä tarjoaa esimerkiksi Netflixin Cocaineconomics-kampanja Wall Street Journalissa. Toinen kahvitauon arvoinen kampanja on jopa Cannesin leijonan voittanut Intelin «The Beauty Inside» - tämä sopii jo nimensä vuoksi katsottavaksi juuri nyt.
Blogitekstin kirjoittajina toimivat Strossle Internationalin CMO Rickard Lawson ja Strossle Finlandin maajohtaja Sini Orkola-Sahramies.
*Strosslen mainosinventaari on kasvanut +20 miljoonaa impressiota maaliskuusta lähtien.
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää