Icon
Tallenne: Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa MIXX Awards

Tallenne: Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa

23.04.2024

IAB:n kevään toinen seminaari, jonka teemana oli mediankäytön ja markkinoinnin muutokset sekä kuluttajien tavoittaminen innovatiivisilla ratkaisuilla, keräsi yhteen alan asiantuntijoita ja kiinnostuneita yleisöjä. Tapahtumassa avattiin ovia uusiin mahdollisuuksiin ja yllättäviin kanaviin, jotka muovaavat tulevaisuuden markkinointistrategioita. Keskityimme erityisesti älylaitteiden, suurten näyttöjen ja uusien kaupallisten ympäristöjen kautta kuluttajien tavoittamiseen sekä pohdimme, kuinka suomalaisen kuluttajan alati muuttuva mediankäyttö vaikuttaa markkinoinnin kokonaisuuteen.

Seminaarissa esiteltiin uusimmat innovaatiot ja strategiat, jotka mahdollistavat tehokkaan markkinoinnin digitaaliselle asiakkaalle, hyödyntäen uusia kanavia kuten Connected TV (CTV), retail, sosiaalinen media, viihdesisällöt ja pelialustat.

Lavalle nousivat alan johtavat toimijat, kuten RTL AdAlliance, SOK Smart Marketing, GroupM, Telia, Aller Media Finland Oy, Digita sekä Aleph, ja seminaarin pääyhteistyökumppanina toimi RTL AdAlliance.

Tapahtumassa syvennyttiin useisiin ajankohtaisiin aiheisiin. RTL AdAlliance esitteli "The New Life of the Living Room" -tutkimuksen, joka tarjosi tuoreita oivalluksia Connected TV:n kulutuksesta Euroopassa ja Yhdysvalloissa. SOK Smart Marketing korosti retail median nopean kasvun syitä, kuten läpinäkyvyyttä tulosten todentamisessa, ja keskusteluissa pohdittiin, miksi mainostajat siirtävät budjettejaan retail mediaan. Aller ja Digita jaksoivat käytännön vinkkejä siitä, kuinka tehdä puhuttelevaa markkinointia viihdemediassa ja hyödyntää hybriditelevision uusia mahdollisuuksia.

Nyt tarjoamme mahdollisuuden kokea seminaarin jälkikäteen tallenteen kautta. Tervetuloa katsomaan tallenne ja selvittämään, kuinka "ruudun takaa kuluttaja kurkistaa", sekä nauttimaan inspiroivasta sisällöstä ja verkostoitumismahdollisuuksista, joita tapahtuma tarjosi. 


Ohjelma

Tervetuloa - Pasi Raassina | IAB Finland & Aki Ronkainen | RTL AdAlliance

The New Life of the Living Room - Aurélie Brunet de Courssou | RTL AdAlliance (lataa prese)

Läpinäkyvä media on voittava media - Sami Hiirsalmi | SOK Smart Marketing (lataa prese)

IAB Studio - Pelit mediamixiin: Miten brändit voivat loistaa digitaalisissa peliympäristöissä? - Aleksi Ylitalo | RTL AdAlliance vetää keskustelua, mukana keskustelemassa Patrik Hautala | GroupM & & Stina Bäckman | Telia (lataa prese)

Minkälainen markkinointi resonoi viihdemediassa? - Hannaleena Koskinen | Aller Media Finland Oy (lataa prese)

Miten CTV:ssä voidaan hyödyntää lineaari-tv:n massatavoittavuutta nopeasti? - Jani Saari | Digita (lataa prese)

AR is not just fun and games. - Näin teet tuloksellista AR-linssimainontaa Snapchatissa - Riina Ahonen & Marko Multisilta | Aleph (lataa prese)

Loppusanat - Pasi Raassina | IAB Finland & Aki Ronkainen | RTL AdAlliance

Q&A

KYSYMYS: Does the diffeernce in ad tolerance between US and Europe correlate to advertising budgets? Hypothesis is that better the advertising, higher the tolerance. 

VASTAUS: Yes it could be part of the explanation. Cultural mindset plays here as well as habits: for example, the 18-24 are much more tolerant with ads on social media platforms as they grew up with it. / Aurélie Brunet de Courssou | RTL AdAlliance

KYSYMYS: Millaisella brändisisällöllä pelaajat sitoutetaan parhaiten? Brändin oma peli, sisältöyhteistyö pelin sisällä vai sisällöllisesti kohdistettu ostettu mainonta?

VASTAUS: Eri tavotteiden perusteella voidaan käyttää erilaisia brändisisältöjä, omat pelit sitouttavat yleisön ja rakentavat pitkäaikaista muistijälkeä haastamalla yleisöä, peitot voi jäädä pieneks jolloin perusteltavampaa kun kohdeyleisöt lämpimämpiä ja arvokkaampia. Sisältöyhteistyöt on helppo tapa ulkoistaa keskustelu yleisön kanssa kohdeyleisön omaan kulttuuriin ja kieleen skenen oman äänitorven kautta, tekemiseen kannattaa sitoutua myös pidemmäksi aikaa brändin osalta eli osa isompaa sisältöstrategiaa. Ostettu mainonta on edullisin keino saada laajemmat kohdeyleisöt kiinni ja viettämään brändin parissa aikaa, mutta sitouttamisen ja kulttuuriin kontribuoimisen taso matalampi. Patrik | GroupM

Brändin oma peli, varmasti toimivaa jos peli on tuotettu laadukkaasti. Voi olla aikaa vievä ja kalliimpi vaihoehto, eli jos sellasta vaihtoehtoa miettii kannattaa tehdä strategia pidemmälle sen käytölle. Sisältöyhteistyö, jos brändi on valmiiksi tunnettu ja visualiikka on simppeli. Kohdennetu mainonta, helpoin toteuttaa ja kustannustehokkain vaihtoehto. Stina | Telia

KYSYMYS: Miten mainostajat suhtautuvat, "rewarded ads" mainoksiin?

VASTAUS: Suosituin mobiilipelimainonnan muoto. Tämä korostui myös tutkimuksessa. Aleksi | RTL AdAlliance

KYSYMYS: Miten ad blockerit peliympäristössä ja -mainonnassa? Myös Twitch. Paljonko käytössä, voiko ohittaa jne.

VASTAUS: Ad blockeri ei toimi applikaatioympäristössä. Aleksi | RTL AdAlliance
AdBlokkerit toimii peliympäristöissä, mutta usein streamaajat tarjoaa vaihtoehtosia keinoja brändien näkyvyyteen perinteisten mainospaikkojen kautta. Streamaajat myös kehoittavat aktiivisesti yleisöjään ottamaan adblokkerit pois jotta saavat palkkionsa medialta, yleisöt lähtökohtaisesti suhtautuvat positiiivisesti näihin pyyntöihin (stream chatin perusteella) mutta adblokkeridataa en ole saanut tietoon amazonilta (twitchin omistaja). Eli löytyy vaikuttajatoimistoja jotka on erikoistunu twitch streamaajien kanssa toteutettaviin yhteistöihin. Mm. Grail.gg. Patrik | GroupM

KYSYMYS: Oliko Snapin vertailu AR:n ja videomainonnan välillä (huomiomittaus) mikä videomainonta? Oliko tutkimuksessa mukana muuta videota vai Snapchatin videomainonta?

VASTAUS: Tutkimuksessa verrattu Snapchatin linssejä ja Dentsun keräämää videomainonnan benchmark dataa sosiaalisen median kanavista.

Täältä löytyy lisätietoa tutkimuksesta TÄSTÄ

Ja tässä vielä tärkeimmät löydökset:

  • AR Lenses delivered a depth of engagement that was comparable to TV, one of the highest attention-driving formats measured to date
  • AR Lenses garnered 4x more attention than dentsu’s benchmark
  • On average, less than 10% of people engage with social formats for more than two seconds, whereas more than 80% of people engage with Snap Lenses for at least two seconds
  • High attention paid to Lenses translates to 1.3X brand recall vs. dentsu’s benchmark
  • The Lenses that drove the highest amount of recall were those that had distinctive brand elements and were personally relevant to the audience

KYSYMYS: Miten Seiskan wa-ryhmä on lähtenyt lentoon? Onko sinne suunnitelmissa tai saatavilla mainontaa?

VASTAUS: Hyvin on lähtenyt. Mainospaikkoja rakennetaan parhaillaan - arviolta ensi kuussa livenä. Hannaleena Koskinen | Aller Media Finland Oy

KYSYMYS: Mikä on Seiskan kohderyhmän koulutustaso vs. yleinen? Ns. ravikansallehan on helpompi saada viesti läpi, ei ole yhtä kriittinen kuin korkeakoulututtu porukka.

VASTAUS: Seiskan digin lukijoista 46% on korkeakoulutettuja. (vastaava luku printissä 34%). Hannaleena Koskinen | Aller Media Finland Oy

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää