Icon
Retail median määritelmä MIXX Awards

Retail median määritelmä

11.10.2023 | IABvieras

Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.

“Retail media on tämän hetken suurin trendi mainonnan saralla ja sen osuus mainostajien investoinneista kasvaa kiihtyvästi. Suomessa myös kaupan mediaksi kutsutun kokonaisuuden täysi hyödyntäminen on nyt viimeistään siirtynyt maailmalta Suomeen ja työryhmänä haluammekin tarttua sen lokalisoimiseen. Työryhmän ensimmäisenä tehtävänä onkin luoda Suomen markkinalle yhteinen määritelmä, joka luo vankan pohjan Retail median kehitykselle. Työryhmä tulee jatkossa varmistamaan markkinan tietoisuuden ja ymmärryksen Retail mediasta mm. erilaisten standardien, oppaiden sekä suositusten kautta.”

Syksyisin terveisin,
Retail Median työryhmän puheenjohtajat:
Sami Hiirsalmi, SOK Smart Marketing ja
Mari Riipinen, Dagmar

Käy vastaamassa Retail Median lähtötasotutkimukseen TÄSTÄ!

Retail Median määritelmä

Retail medialla tarkoitetaan vähittäiskaupan sekä kauppapaikkojen monikanavaisia ympäristöjä ja niihin ohjaavia kanavia. Retail media sisältää sekä online- että offline -kohtaamispisteitä asiakkaan koko asiakaspolun varrella aina tunnettuuden luomisesta, aktivoimiseen ja ostopäätökseen vaikuttamiseen. Retail median vahvuus on yhdistää asiakkaat sekä brändit ostohetkellä.

Jako ensimmäisen osapuolen & kolmannen osapuolten kanaviin

Retail media käsittää sekä ensimmäisen osapuolen että kolmannen osapuolen kanavia. Ensimmäisen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää retailerin omistamat kanavat, jotka voivat olla esimerkiksi verkkosivuja tai applikaatioita. Kolmannen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää muiden medioiden omistamia kanavia (esimerkiksi sosiaalinen media), joita voidaan hyödyntää. Tällöin kolmansien osapuolten kanavissa tapahtuvassa mainonnassa käytetään kohdentamiseen retailerin omistamaa dataa.

Retail median vahvuudet ja erityispiirteet

Retail media tavoittaa asiakkaan laajasti ostoprosessin kaikissa vaiheissa, mutta mahdollistaa erityisesti brändin näkyvyyden ostoprosessin loppuvaiheessa. Retail median vahvuuksiin kuuluu data ja sen hyödyntäminen. Datan avulla mainostaja voi saada parempaa ymmärrystä tuotteista ja ostokäyttäytymisestä, asiakkaan tarpeista ja tottumuksista sekä ostoprosessista. Retail media kattaa kaikki mediatyypit - sekä online- että offline-kanavat - ja tarjoaa myös mahdollisuuden mitata myyntivaikutuksia näistä kanavasta.

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää