Monikäyttö ja mobiililaitteiden yleistyminen muuttaa mediakulutusta voimakkaasti
IAB Europen Mediascope-tutkimus perehtyy 28 Euroopan maan ja yli 50 000 kuluttajan mediankäyttöön. Tutkimustulokset paljastavat, että mediankäyttö muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja tänä päivänä kuluttajan huomio jakautuu samanaikaisesti useamman median välille – suomalaisesta online-väestöstä jopa 58 % surffaa netissä TV:tä katsellessaan. Internetin kautta kulutetaan myös yhä enemmän perinteisempien mediakanavien sisältöjä.
Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa
Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa on jo siirtynyt verkkoon, suomalaisista yli 16- vuotiaista 87 % käyttää internetiä, kun sanomalehtiä kertoo lukevansa 88 % (EU: 65 % ja 62 %). Tuntimääräisesti suomalaiset viihtyvät netissä 13,2 tuntia viikossa, joka on vähemmän kuin eurooppalainen online-väestö (14,8 t/vk). Verkossa olevista jo 39 % käyttää useampaa kuin yhtä laitetta surffailuun. Tablettien ja mobiililaitteiden yleistyessä myös median monikäyttö lisääntyy. Samanaikaisesti TV:tä ja internetiä kuluttavista kuitenkin vain 9 %:lla surffaus liittyy katsottavaan ohjelmaan, kun vastaava luku koko Euroopan tasolla on jopa 33 %. Netti-tv:tä on katsonut 89 %, radiota on kuunnellut 68 % ja uutisia on lukenut 96 % verkossa olevista suomalaisista (EU: 73 %, 67 % ja 91 %).
”Suomalaisten median kulutukselle on leimallista sisältöjen merkitys, ja toisaalta tv:n ja netin yhteiskäyttö on muita maita yleisempää. Suomen hyvä laitepenetraatio mahdollistaa uusien, innovatiivisten ja sitouttavien mainonnan muotojen käytön”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah pohtii.
Suomalaisista 1,3 milj. surffaakin jo mobiililaitteen välityksellä, mikä on 29 % koko online-väestöstä, Euroopassa luku on 21 %. Tabletin kautta internetiä käyttää 7 % (0,3 milj.), kun sama luku Euroopassa on 8 %. Älypuhelinpenetraation osalta suomalaiset tulevat vielä hiukan jäljessä (39 %) erityisesti kaikkiin Pohjoismaihin verrattaessa (50 %). Eurooppalaisesta aikuisväestöstä 44 %:lla on älypuhelin.
”Mediascope-tutkimuksen avulla on mahdollista tarkastella eri medioiden ja laitteiden käytön suhteita sekä Euroopan eri alueiden eroja. Tutkimustulokset paljastavat, että digitaalisuus tulee olemaan kaikki muut mediat yhdistävä alusta ja tämä tulisi huomioida jokaisessa markkinointikampanjassa”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah vielä muistuttaa.
Tutkimustuloksia lyhyesti
% internetkäyttäjistä:
Suomi | Eurooppa | |
Lap-top-koneita kodeissa | 1 | 1 |
Käyttää sähköpostia päivittäin | 1 | 1 |
Käyttää internetiä parhaaseen TV:n katseluaikaan (prime time) | 1 | 1 |
On sitä mieltä, että internet helpottaa hallinnoimaan omaa elämäntyyliään | 1 | 1 |
On sitä mieltä, että internet auttaa valitsemaan paremmat tuotteet ja palvelut | 0 | 1 |
On kiinnostunut verkostoitumaan ja ylläpitämään ihmissuhteita sosiaalisen median avulla | 0 | 0 |
On käyttänyt henkilökohtaista tai yrityksen sosiaalisen median sivuja | 1 | 1 |
Tutkii internetissä tuotteita tehdäkseen ostoksia | 1 | 1 |
On tehnyt ostoksia verkkokaupasta | 1 | 1 |
% älypuhelimien omistajista:
Suomi | Eurooppa | |
On kiinnostunut vastaanottamaan sijaintiin kohdennettuja ale-kuponkeja | 1 | 0 |
On halukas lataamaan puhelimeensa sovelluksia | 0 | 0 |
On kiinnostunut QR-koodeista | 0 | 0 |
On kiinnostunut lataamaan sisältöjä (videot, kuvat) yritysten verkkosivuilta | 0 | 0 |
Katso Mediascope-tutkimuksen Suomen tietojen yhteenveto.
Jos olet kiinnostunut koko tutkimuksesta taustatietoineen, ota yhteyttä toimistoon.
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää