Miten digitaalisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta voidaan mitata?
Verkkomarkkinointistrategiaa ja kampanjoita suunnitellessa on tärkeää, että eri aktiviteettien ja toimintojen tehokkuutta ja suorituskykyä mitataan ns. tehokkuusmittareita ja tavoitteita vastaan.
Tehokkuusmittarit voidaan määritellä tavoitteiden mukaisesti, oli tavoitteena sitten kasvattaa brändin tietoisuutta digitaalisia kanavia hyväksi käyttäen tai kenties kehittää tuotteiden ja palveluiden myyntiä suoraan verkon kautta. Jos verkkokampanjoiden tehokkuutta ei mitata tai tavoitteita ei aseteta – markkinoinnin vaikutusta liiketoimintaan ei voida kehittää tai optimoida. Muista siis aina asettaa markkinointikampanjoillesi päämäärä.
Alla esittelen 5 lempityökalua, joiden avulla voi helposti, tehokkaasti ja kustannustehokkaasti (ilmaiseksi!) mitata kampanjoiden suorituskykyä ja saada selville tietoa siitä, mitkä kanavat toimivat parhaiten sinun liiketoimintasi kannalta;
Google Analytics
Google Analytics-työkalu on ehkä kaikkein tärkein ja tehokkain [ja ilmainen] verkkokampanjoiden ja verkkosivujen suorituskyvyn mittaaja tänä päivänä.
Google Analytics kerää tietoa siitä, mistä eri kanavista ja lähteistä kävijöitä yrityksen verkkosivustoille tulee, miten kävijät käyttäytyvät sivuilla (mitkä laskeutumissivut ovat esimerkiksi suosituimpia huomion kohteita, ja mitkä ei) ja esimerkiksi, kuinka kauan potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa kyseisillä sivuilla.
Näiden tietojen yhtälö kertoo vahvaa tarinaa siitä, miten verkkokampanjat kannattaa rakentaa, miten haluttu kohdeyleisö saavutetaan parhaiten, ja miten heidät saadaan pitkäjänteisiksi asiakkaiksi tulevaisuudessa kehittämällä sivuston eri osa-alueita ja myyntiprosessia.
Google Webmaster Tools
[GWT] on ihanteellinen kumppani Google Analyticsin rinnalle ja erittäin tehokas verkkosivujen teknisen suorituskyvyn seuraaja. Google Webmaster Tools hälyttää webbisivustojen mahdollisista virheistä, rikkonaisista linkeistä tai laskeutumissivuista.
GWT:n voi linkittää suoraan Google Analytics -tiliin, ja täten voidaan seurata miten usein esimerkiksi Google indeksoi verkkosivustosi ja nimenomaan jos Google indeksoi kaikki laskeutumissivut (tai sitten ei, ja miksi ei?). Tämä on erittäin tärkeä seurannan ominaisuus varsinkin hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta, jotta voidaan varmistaa, että verkkosivu löydetään hakukoneissa mahdollisimman nopeasti ja helposti 24/7.
Google Trends
Google Trends on erinomainen markkinatutkimus-työkalu, joka auttaa tunnistamaan, missä suurin kohderyhmäsi sijaitsee maantieteellisesti ja laitekohtaisesti (tietokoneet, mobiililaitteet tai kenties kummatkin), mitä kohderyhmät minäkin vuodenaikana etsivät (ja kuinka useasti!) ja mikä kilpailutilanne markkinoilla on.
Markkinatutkimusta voi helposti tehdä siitä, mitä hakusanoja yleisö käyttää, kun hakuja tehdään Googlessa, ja milloin tuotteiden ja palveluiden näkyvyys tulisi olla korkeimmillaan. Google Trends on myös oivallinen työkalu kilpailututkimukseen ja ydinkilpailijoiden aktiiviseen seurantaan.
Google Adwords Keyword Tool
Google Adwords Keyword -työkalu on erittäin kätevä assistentti, kun suunnittelet ja rakennat maksullisia Google kampanjoita (PPC / Google Adwords).
Tämä työkalu antaa tehokkaasti tietoa siitä, mitä tuotteille ja palveluille relevantteja hakusanoja jo haetaan Googlessa aktiivisesti, ja montako kertaa kuukaudessa keskimäärin. Työkalu antaa tietoa myös siitä, miten paljon näitä hakutermejä ostetaan kilpailijoiden keskuudessa, ja kuinka paljon hakusanojen klikki (CPC) potentiaalisesti tulisi maksamaan.
Majestic SEO
Majestic SEO on näppärä apu ulkoisen ja sisäisen hakukoneoptimointistrategian (SEO) luomiseen ja kehityksen seuraamiseen.
Majestic antaa kokonaiskuvaa siitä, minkälaisia ulkoisia linkkejä verkkosivuille tulee (ja kuinka ”hyvänlaatuisia” nämä ovat hakukoneoptimoinnin kannalta) ja kuinka monen eri lähteen kautta kävijöitä yrityksen webbisivuille saapuu. Näiden tietojen puitteissa voidaan määrittää verkkosivujen sen hetkinen hakukoneoptimoinnin tilanne, ja miten tätä asemointia voidaan parantaa.
Yhteenveto
Kuten missä tahansa mainonnan ja markkinoinnin muodossa, digitaalisille kampanjoille on tärkeää asettaa tavoitteet, tehokkuusmittarit ja näiden aktiivinen seuranta. Seurannan ja yksityiskohtaisen suorituskyvyn raportoinnin avulla selviää, mikäli tavoitteet saavutettiin tai ei.
Ylläolevien työkalujen avulla voidaan kehittää aktiviteetteja, painottaa toiminnot ja markkinointibudjetit niihin kanaviin jotka tehokkuusmittareiden mukaan toimivat parhaiten, ja ennenkaikkea kasvattaa brändin näkyvyyttä ja markkina-alueita tehokkaasti.
Jos mieleesi heräsi kysymyksiä, tai tarvitset apua markkinointistrategian suunnittelussa, autan mielelläni.
Kirjoittaja on Mahon Digital Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Saija Mahon
www.mahondigital.fi – Suomi
www.mahondigital.co.uk – UK
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää