Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski
-2,4 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar Median kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä
vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.
Vuonna 2023 kotimainen mediamarkkina laski maaliskuuta lukuunottamatta kumulatiivisesti tarkasteltaessa läpi koko
vuoden.
Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa verkkomainonta katsotaan omaksi
mediaryhmäkseen, suurin osuus oli verkkomedialla (52,7 %). Verrattuna vuoteen 2022 mainonnan panostukset
kasvoivat elokuvamainonnassa sekä ulkomainonnassa. Mediaryhmien suhteelliset osuudet pysyivät samalla tasolla.
Messumainonta teki paluun tilastoihin koronavuosien jälkeen, mainonnan määrän pysytellessä samalla tasolla vuoden
2022 kanssa.
Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, total printtimedialla on
edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (26,3 %). Hakumainonnan ja sosiaalinen median kasvutahdit ovat
tasaantuneet vuonna 2023. Radiolla oli voimakkaimmin kasvava digitaalinen media (+44,9 %).
2023 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2022 | |
Mediamainonta yhteensä |
1335,9 | -2,4 | |
Mainonta painetussa mediassa | 225,1 | 16,9 |
-12,2 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 184,8 | 13,8 | -11,8% |
Sanomalehdet, painettu | 154,1 | 11,5 | -12,9 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 30,7 | 2,3 | -6,0 |
Painetut aikakauslehdet | 40,3 | 3,0 | -14,0 |
Yleisölehdet, painettu | 12,2 | 0,9 | -19,1 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 22,4 | 1,7 | -10,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 5,7 | 0,4 | -16,3 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 988,1 | 74,0 | -0,8 |
Televisio | 212,1 | 15,9 | -4,1 |
Radiomainonta | 66,4 | 5,0 | -2,2 |
Verkkomainonta | 703,6 | 52,7 | +0,2 |
Display | 144,1 | 10,8 | -3,9 |
Outstream video | 4,4 | 0,3 | -5,0 |
Instream video | 34,1 | 2,6 | +6,2 |
Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | 3,7 | -6,5 |
Muu mainosmuoto | 5,4 | 0,4 | +44,9 |
Some | 230,3 | 17,2 | +1,5 |
Hakusanamainonta | 235,3 | 17,6 | +1,9 |
Elokuvamainonta | 5,9 | 0,4 | +25,5 |
Ulko- ja liikennemainonta | 84,6 | 6,3 | +8,7 |
Messumainonta | 38,1 | 2,9 | 0,0 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää