Kysy IABlta: Tulos tai ulos!
IAB Finlandin Tulos tai ulos! -webinaarissa 23.3.2021 pureuduttiin mediamarkkinan kuumimpaan puheenaiheeseen eli mainonnan mittaamiseen ja markkinoinnin tulosten todentamiseen.
Webinaarissa saatiin vastauksia mm. näihin kysymyksiin:
- Mitä kannattaa mitata?
- Miten parannetaan markkinoinnin ROIta?
Webinaarissa olivat lavalla Suomen markkinan kovimmat osaajat kuten Digita, SOK Media, Dagmar, TietoEVRY.
Tästä pääset katsomaan tallenteen sekä lukemaan vastauksia esitettyihin kysymyksiin:
Ohjelma
09:00 Webinaarin avaus - Mira Vaurula / IAB Finland
09:15 Strateginen kasvun maksimointi asiakkaan elinkaaren eri vaiheissa - Heini Nuutinen / Dagmar (lataa prese)
09:40 Miten aktivointimarkkinointia mitataan? - Hanna Jerkku / TietoEVRY
10:05 Lineaarisestakin televisiomainonnasta saadaan tänä päivänä dataa - Teppo Ahonen / Digita & Freja Rekola / MTV Oy (lataa prese)
10:30 Kassakoneen kilinää - kaupan media todentaa konversiot ja asiakasvirran vuolauden - Jyrki Kostilainen / Smart Marketing, SOK Media (lataa prese)
10:55 Paneelikeskustelu: Mittaamisen mahdollisuudet ja haasteet - host: Mira Vaurula / IAB Finland, panelisteina aamun presentoijat
11:15 Webinaari päättyy
Yhteistyössä
IAB Tulos tai ulos! - Q&A
IAB:n toimisto koosti webinaarissa esitetyistä kysymyksistä Q&A:t.
Vastaaja: HEINI NUUTINEN - DAGMAR (lataa prese)
Asiakaspolkututkimusten lisäksi, mitä muita keinoja on pysyä kartalla asiakaskokemuksen tilasta kevyemmin?
Suosittelen valjastamaan omat kanavat järjestelmälliseen asiakasymmärryksen keräämiseen. Keinoja tähän on monia, mutta tärkeintä on huomioida ettei ole tungetteleva ja panostaa laadullisen tiedon saamiseen kvantitatiivisen rinnalle. Dagmarilla on hyvä kokemuksia mystery shopingin hyödyllisyydestä sekä asiakaskokemuksen auditoinnista, joten ne ovat myös erinomaisia työkaluja tähän työhön.
Jos brändi on vasta aloittamassa asiakaskokemuksen mittaamista, niin mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle? Mitä kysymyksiä te asiakkaalle esittäisitte?
Suosittelen rakentamaan lähestymisen sparrikumppanin kanssa. Suurin haaste on nähdä aito asiakasnäkökulma, kun päivittäinen työ tähän mennessä on ollut vahvasti omien brändilasien läpi tarkastelua. Ensimmäiseksi olisi hyvä rakenteellistaa oman asiakaskokemuksen tarkastelu osasiin omaan liiketoimintaan sopivan frameworkin avulla. Tämän myötä tavoitteiden ja mittaamisen sovittamisesta yhteen tulee helpompaa.
Jos tuntuu, että on jäänyt jälkeen (ROIn) mittaamisessa, niin minkälaisia vinkkejä alkusteppeihin antaisit?
On hyvä aloittaa strategisten tavoitteiden listaamisesta ja tarkastaa, että tiimille annetut tavoitteet ohjaavat kohti tuloskeskeistä tekemistä tarpeeksi laajassa scopessa. Jos ristiriitaa löytyy jo näin ylätasolla, voi olla että kehityksessä jäämisen alkusyy on jo kattotavoitteiden määrittelyssä. Tavoitteellisuus ja tuloksellisuuden mittaaminen vaativat layer-ajattelua, jossa tarkastellaan syy-seuraus-suhteita. Jos omat layerit ovat vielä määrittelemättä ja isoimmat strategiset syy-seuraus-suhteet havaitsematta, suosittelen tarttumaan näihin ensimmäisenä.
Vastaaja: HANNA JERKKU - TIETOEVRY
Aktivointimarkkinoinnissa tärkeä työkalu on myös A/B-testaaminen. Minkälaisia vinkkejä sinulla olisi A/B-testaamiseen prosessin, roolituksen tai työkalujen osalta?
A/B- testaaminen on yksi tapa muiden joukossa, kun puhutaan esim. digitaalisen markkinoinnin sisällön testaamisesta. Esimerkiksi markkinointiteknologioiden avulla tehtävällä A/B-testaamisella voidaan arvioida mm. sähköpostin toimivuutta tiettyyn kohderyhmään. Verkkokaupassa tai verkkosivulla testillä voidaan arvioida vaikkapa tietyn sisältöelementin toimivuutta satunnaisotantaan. Automatisointi on valttia tässäkin tapauksessa.
Minkälaisia kyvykkyyksiä ja osaamista organisaatioissa tarvitaan, jotta markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamiselle on hyvät edellytykset?
Diversiteetti on aina hyvästä, myös tässä tapauksessa. Monipuolinen osaaminen takaa myös monelta kantilta mietityt mittarit. Markkinoinnin mittarit on hyvä johtaa liiketoiminnan strategisista mittareista ja luoda sellainen mittaristo, mihin markkinoinnissa ja asiakaskokemuksen parissa työskentelevät ihmiset voivat aidosti vaikuttaa.
Jos tuntuu, että on jäänyt jälkeen (ROIn) mittaamisessa, niin minkälaisia vinkkejä alkusteppeihin antaisit?
Luo mittaamisellesi viitekehys. Ota aikaa pohtimiselle: mitä haluat mitata, milloin mittaat, miksi mittaat ja kuka mittaa? Mitä lasket markkinoinnin investoinniksi? Jos ROI käsitteenä tuntuu kaukaiselta, kysy apua asiantuntijalta niin pääset varmemmin ja vauhdikkaammin alkuun määrityksessäsi. ROI markkinoinnissa on muutakin kuin tuottoprosentin laskua.
Vastaaja: TEPPO AHONEN - DIGITA & FREJA REKOLA - MTV OY (lataa prese)
Miten GDPR -suostumusasiat on hoidettu hybridiTV-aktivoinneissa?
Mainosratkaisujen yhteydessä näytetään tietosuojakuvaus ja tarvittaessa pyydetään suostumus.
Onko mainosten toteuttaminen mahdollista myös paikallisesti?
Nykyinen alueellinen toteutus perustuu siihen millä alueella vastaanotin sijaitsee. Näin ollen siinä ei liiku dataa. Data- ja teknologiamielessä ei ole estettä kehittää tarkempia, ja/tai muitakin ratkaisuja.
Paljonko Suomessa on tällä hetkellä hybriditv:tä?
Päivittäin näemme n. 400 000 laitetta datassa. Viikon aikana näemme n. 600 000 eri laitetta. Sen lisäksi on vielä n. 100 000 laitetta, joiden data näkyy harvemmin. Näiden päälle tulevat sitten vielä HybridiTV kyvykkäät laitteet, joita ei ole kytketty nettiin tai kuuluvat sellaisen kaapelioperaattorin jakeluun, joka suodattaa HybridiTV-signaalin pois. Näitä on sitten vielä joitain satoja tuhansia. Käytännössä kaikki kaupassa myytävät televisiot ovat HybridiTV:tä – ja olleet jo kohta parin vuoden ajan. Vuoden aikana muuten myydään n. 300 00 – 400 000 uutta laitetta.
Vastaaja: JYRKI KOSTILAINEN - SMART MARKETING, SOK MEDIA (lataa prese)
Voiko brändit nostaa tuotteitaan näkyvämmälle paikalle S-ryhmän verkkokaupassa esimerkiksi Google-hakujen tyyliin? Esimerkiksi jos asiakas hakee verkkokaupasta shampoo, niin voiko shampoo brändi ostaa itsensä enemmän näkyville verkkokaupassa?
S-ryhmällä on strategisena kehityskohteena omien brändiensä verkkokaupat ja tässä kehityksessä tullaan huomioimaan mainostajien tarpeet myös tältä osin. Nykyisellään S-ryhmän vähittäiskauppamedia Smart Marketingin valikoimista löytyy jo erinomaisia ratkaisuja tavarantoimittajien mainostustarpeisiin ja kuluvan vuoden aikana kehitetään paljon lisää.
Kartoitatteko ja raportoitteko tavarantoimittajille saakka esim. asiakasmenetyksiä (miksi asiakas ei enää osta sitä Fazerin leipää)?
Smart Marketing pystyy asiakasymmärryksen kautta tunnistamaan muutokset asiakasmäärissä ja myös auttamaan mainostajaa tunnistamaan syitä niihin mm. asiakasvirtojen ja asiakaskunnan muutosten kautta. Juuri tämänkaltaiset kysymykset ovat mainostajan kanssa tehtävää yhteistä työstöä: muutokset asiakasvirroissa, muutokset mainostajan liiketoiminnassa, koronan vaikutukset yms. vaatii yhteistä työstöä.
Mikä on haastavinta vähittäiskauppalan markkinoinnissa?
Yksi isoimmista haasteista tavarantoimittajilla on tunnistaa oma rooli kuluttajan ostopolulla ja päästä vaikuttamaan siihen relevantilla ja arvoa tuottavalla tavalla. Tässä Smart Marketing pystyy auttamaan tavarantoimittajaa aidolla asiakasymmärryksellä ja toimenpiteiden tuloksellisuutta mittaamalla, joka auttaa kehittämään kumpaakin kehittämään liiketoimintaa tukevaa markkinointia.
28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää