Icon
Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan MIXX Awards

Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan

23.05.2017

Amsterdam, 23. toukokuuta 2017

IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan online-mainonnan vuoden 2016 kasvuluvut. Online-mainonta kasvoi 12,2 % 41,8 miljardiin euroon ja se on Euroopan suurin mainosmedia.

AdEx Benchmark -tutkimus tehtiin nyt 11. kerran. Tutkimuksen mukaan online-mainonta kasvatti markkinaosuuttaan ollen suurin mediaryhmä. Kaikissa mukana olleissa 27 Euroopan maassa online-mainonta oli kasvussa. Kaikkiaan 20 maata kasvoi kaksinumeroisesti kolmatta vuotta peräkkäin ja peräti kolme maata kasvoi yli 30 %. Mobiilimainonta jatkoi kasvun kärjessä yli 50 % kasvulla. Mobiili dominoi kaikilla markkinoilla, joillain jopa yli 100 % kasvulla.

Videomainonta jatkoi vahvaa kasvua 18,2 % osuuteen kokonaisdisplay-markkinasta.

Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: ”Menestyvä digitaalinen eurooppalainen ekosysteemi on riippuvainen mainonnasta, ja 11. AdEx Benchmark -tutkimus osoittaa edelleen sen tärkeyden talouselämälle. Toimialana meidän täytyy jatkaa tämän merkityksen korostamista, nostaa eurooppalaisia innovaatioita ja vahvistaa liiketoimintoja tarjotaksemme käyttäjille sellaisia kokemuksia, joita he haluavat.”

IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimus jakaa online-mainosmarkkinan kolmeen kategoriaan: display-mainontaan, haku- ja luokiteltuun mainontaan ja hakemistoihin. Online-mainonnan muotojen kasvua on pönkittänyt muutokset päätelaitteiden käytössä ja kulutustottumuksissa.

Display-mainonta kasvoi eniten nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Sen osuus on 13,6 % ja arvo 16 miljardia euroa.

Hakumainonta jatkaa online-mainonnan suurimpana kategoriana 12,9 % kasvulla ja 19,1 miljardin euron markkina-arvolla.

TOP 3 yksittäiset kasvumarkkinat

1. Romania 36,9 %
2. Slovenia 32,2 %
3. Irlanti 31,4 %
(24. Suomi 5,8 %, Euroopan keskiarvo 12,2 %)


TOP 10 suurimmat markkinat

1. Iso-Britannia 14,2 miljardia euroa
2. Saksa 5,9 miljardia euroa
3. Ranska 4,2 miljardia euroa
4. Venäjä 2,6 miljardia euroa
5. Italia 2,3 miljardia euroa
6. Alankomaat 1,7 miljardia euroa
7. Espanja 1,6 miljardia euroa
8. Ruotsi 1,6 miljardia euroa
9. Belgia 0,9 miljardia euroa
10. Sveitsi 0,9 miljardia euroa

Lue IAB Europen uutinen ja raportti täältä.

Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää