Yleisömittaus

Verkkosivuston yleisömittaus voidaan rinnastaa esimerkiksi liikennelaskentaan tai levikkitutkimuksiin. Kävijämäärämittaus tuottaa vertailukelpoiset luvut eri verkkosivustoista ja antaa luotettavaa tietoa sekä mainostajille että verkkomedioille. Mittauksen ansiosta yritysten verkkopalveluiden kehittäminen ja kohdentaminen helpottuu, mikä on oleellista yrityksen mainonnan ja viestinnän kannalta.

Suomen Web-sivustojen viikkoluvut:
TNS Metrix

Internetyleisöjen mittausuudistus keväällä 2017

Suomen suurimmat mediayhtiöt, Markkinoinnin, Teknologian ja Luovuuden liitto MTL ry, Media Metrics Finland ja comScore ovat yhdessä sopineet, että Suomeen perustetaan uusi internetyleisöjen valuuttatutkimus. Tutkimusta ohjaamaan perustetaan toimialan yhteinen organisaatio, jonka toiminnasta vastaa Media Metrics Finland ja tutkimuksen toteuttaa comScore. FIAM (Finnish Internet Audience Measurement) -tutkimuksen tavoitteena on, että ensimmäiset viralliset luvut julkaistaan heinäkuussa. Siirtymäajan jälkeen nykyinen TNS Metrix –yleisömittaus lopetetaan.

Millainen on uusi FIAM-tutkimuskokonaisuus?

Uusi internetin yleisömittaus perustuu comScoren kansainvälisiin yleisömittaus- ja mainonnan mittaus -tuotteisiin (MMX, Mobile Metrix, Multiplatform MMX ja vCE 2.0). MMX Multiplatform-tuote on käytössä 16 markkinalla (mm. Iso-Britannia, Saksa, Espanja) ja MMX tuote on yhteensä 44 markkinalla.

ComScoren metodologian tuottama kuukausiyleisöestimaatti perustuu censusdatasta tehtävään monipuoliseen laskentaan, jonka tavoitteena on tuottaa nettoluku eri käyttäjistä. comScoren MyMetrix raportointi tuottaa myös huomattavan määrän muita eri metriikoita. Puhtaasti paneelipohjaisen estimaatin tuottamisesta siirtyminen comScoren metodologiaan mahdollistaa estimaatin tuottamisen myös pienemmille sivustoille ja alasivustoille.
Metodologia perustuu ensisijaisesti nk. census-datan mallintamiseen, josta syytä demografiatiedot voidaan ulottaa muun muassa sivulatauksiin. Lisäksi kaikessa raportoinnissa on käytössä invalid traffic -filtteröinti eli tehokas robottiliikenteen poisto.

Lisätietoa: Media Metrics Finland

IAB Finland|A member of Interactive Advertising Bureau Europe

Rekisteriseloste (PDF)

 

Premiumjäsenet:

              

Yhteistyössä: