OBA Suomessa

Euroopan komissiolle on annettu lupaus, että:

  • selainkäyttäytymiseen perustuva kohdennettu verkkomainonta on oltava tunnistettavissa
  • ja siitä on haluttaessa voitava kieltäytyä.

EDAA vastaa verkkomainonnan selainkäyttäytymiseen perustuvan kohdennuksen itsesääntelystä Euroopan tasolla

Verkkomainonnan toimiala on laatinut yhteisen eurooppalaisen itsesääntelyohjeistuksen.

IAB Europe ja EASA (European Advertising Standards Alliance) julkistivat 12.10.2012 EDAAn (European Interactive Digital Advertising Alliancen), joka vastaa koko Euroopan tasolla selainkäyttäytymiseen perustuvan verkkomainonnan kohdentamisen itsesääntelyohjelmasta. Ketä OBA-ohjeistus koskee?

EDAA:n toimintakertomus 2014.

Suomessa itsesääntelyohjeistuksen käyttöönotosta vastaa verkkomainonnan etujärjestö IAB Finland

IAB Finland on lähestynyt tällä viestillä Suomessa toimivia verkkomedioita ja -julkaisijoita, media- ja mainostoimistoja, palveluntarjoajia sekä mainostajia, eli tahoja joita eurooppalainen selainkäyttäytymiseen perustuvan verkkomainonnan kohdentamisen (OBA - Online Behavioural Advertising) itsesääntelyohjeistus koskee.

Suomessa 70 %:in välitavoite ylitettiin jo kesäkuussa 2012, ja nyt sitoutumisaste on jo yli 90 %, sillä kaikki suurimmat suomalaiset verkkosivustot ovat jo sitoutuneet noudattamaan OBA-itsesääntelyohjeistusta. Medioiden tulee jatkossa varmistaa, että myös kaikki verkkomainonnan partneritahot noudattavat ohjeistusta. Ensimmäisinä mainosverkostoina OBA-itsesääntelyohjeistuksen piiriin ovat liittyneet KliKKicom Oy ja Verkossa Media Oy.

Kaikkien Suomessa OBA-verkkomainontaa harjoittavien toimijoiden tulee sitoutua OBA-itsesääntelyohjeistukseen 31. joulukuuta 2013 mennessä.

Tähän mennessä OBA-itsesääntelyohjeistukseen ovat sitoutuneet nämä suomalaiset yritykset:

Katso koko Euroopan tason OBA-yrityslista IAB Europen sivuilla tai EDAAn sivuilla.

IAB Finland|A member of Interactive Advertising Bureau Europe

Tietosuojaseloste (PDF)