Icon
Vaikuttajamarkkinointi e-urheilussa Sisältömarkkinointi ja luovat ratkaisut

Vaikuttajamarkkinointi e-urheilussa

15.05.2019 | Antti Hirvonen, Mediatalo Keskisuomalainen

- Lähes 40 % liikevaihdon kasvu vuosittain
- Kiinnostavin urheilumuoto suomessa 18-29 -vuotiaiden miesten keskuudessa
- Yksi turnaus keräsi yli 200 miljoona katsojaa
- Yksittäisen turnauksen palkintopotti 24,7 miljoonaa dollaria

Joko kiinnostus heräsi? E-urheilu on tullut jäädäkseen ja kasvu on päätä huimaavaa, vuoden 2018 aikana yli 500 000 suomalaista kävi Twitchin striimauspalvelussa. KIA, Shell, Mercedes Benz ja monet muut tahot ovat tehneet jo ensimmäiset peliliikkeensä ja lähteneet mukaan. Miten tähän kenttään sitten tulisi lähteä ja mitä asioita tulee ottaa huomioon?

Oma työni Mediatalo Keskisuomalaisella on markkinointiratkaisuiden löytämistä asiakkaidemme tarpeisiin ja niiden toteuttamista. Mielestäni e-urheilun kenttä luo meille yhden uuden kohderyhmän ja mahdollisuuden tarjota entistä laajempia ratkaisuja. Kerron tässä blogissa, mitä mielestäni tulee ottaa huomioon, kun vaikuttajamarkkinointia lähdetään toteuttamaan e-urheilukenttään.

Kohderyhmä

Kohderyhmästä suurin osa on 15-30-vuotiaita miehiä. He ovat kasvaneet siihen, että mainontaa tulee vastaan jatkuvasti internetissä ja sosiaalisissa medioissa. He seuraavat eri kanavista heitä kiinnostavia asioita - tekstin, kuvan, videon ja striimien muodossa. Tätä kohderyhmää on aivan turha koittaa tavoittaa perinteisillä mainoskampanjoilla. Hetki sitten puhuttiin, että ensin pitää valita oikea kanava oikealle kohderyhmälle, sen jälkeen piti miettiä, puhutteleeko sisältö kohderyhmää. Tämän jälkeen sisällön piti sopia kanavaan ja puhutella kohderyhmää. Nyt sisältö pitää saada oikeaan kanavaan oikealle kohderyhmälle ja viestin viejäksi tulee valita sellaisia vaikuttajia, ketä kohderyhmä kuuntelee. Tästä päästään aasinsiltana e-urheiluun.

E-urheilua voi verrata helposti yleisurheiluun. Se käsittää yhtä monta ja vielä useammankin eri lajin. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka ottaisit yhden CS:GO pelaajan vaikuttajaksesi et silti näy koko e-urheilumaailmalle. Voit miettiä samaa asiaa seuraavasti. Mikäli ihminen seuraa keihäänheittoa intohimoisesti, hänellä ei välttämättä ole mitään käsitystä mitä pitkänmatkanjuoksussa tapahtuu. Ymmärtämällä tämän voit yhdellä mainoskampanjallasi valita eri vaikuttajia eri peleistä tai striimeistä ja näin löytää sinulle sopivimman kohderyhmän e-urheilukentästä.

Sisältö

Kuten aiemmin mainitsin, niin e-urheilusta kiinnostuneet ovat olleet koko ikänsä netissä. He näkevät kymmeniä tai jopa satoja mainoksia joka ikinen päivä. Sinun tulee pystyä erottautumaan tuosta mainostulvasta jollain tavalla. Pitää ymmärtää, ettei tuotteesi sovi jokaiselle ja se ei haittaa mitään. Tärkeintä on varmistaa sisällön sopivuus niille ihmisille, jotka haluat tavoittaa. Tässä kohtaa on myös tärkeää muistaa ja ymmärtää, että nämä 15-30-vuotiaat henkilöt ovat aivan normaaleja, heitä ei voi enää ajatella energiajuomia ja sipsejä syöviksi huppupäiksi, ketkä istuvat pimeässä huoneessa päivästä toiseen. He ovat 5-10 vuoden päästä potentiaalisia asiakkaitasi. He käyvät ruokakaupassa, ostavat auton, perustavat perheen ja käyvät lomamatkoilla. Tekevät siis aivan normaaleja asioita. Mitä luulet miten käy, jollet tavoita heitä 10 vuoden aikana markkinoinnillasi kertaakaan ja vuosien päästä he ovat mahdollisia asiakkaitasi. Ostavatko he sinulta vai kilpailijaltasi, joka on näkynyt jatkuvasti siellä missä he liikkuvat?

Vaikuttaja

Ymmärrän, että tietämättä e-urheilukentästä sen tarkemmin on hankalaa lähteä miettimään mistä löytää itselle sopivin vaikuttaja ja miten asioita saa vietyä eteenpäin. Itsellä on tähän vain yksi vinkki, ota puhelin käteen ja ala soittamaan. Meillä Suomessa on siitä ihana tilanne, että lähes jokaiselle ihmiselle löytyy puhelinnumero tai muu yhteystieto verkosta. E-urheilukenttä on todella aktiivista Suomessa ja eri tahot auttavat mielellään toisiaan. Pelikentillä ollaan vihollisia ja otellaan täysiä, mutta pelien jälkeen kehitetään tekemistä yhdessä eteenpäin ja apua saa monilta eri tahoilta, kun sitä vain pyytää! E-urheilubisneksen voi karkeasti jakaa neljään osaan: organisaatiot, pelijulkaisijat, tapahtumajärjestäjät ja liigat. Jokaisessa edellisessä on omat hyvät puolensa ja mahdollisuutensa. Myös yksittäisten vaikuttajien kanssa on mahdollista lähteä yhteistyökuvioihin.

Itsestäni tuntuu tällä hetkellä siltä, että koko e-urheilukentän markkinointimahdollisuuksia ollaan vasta avaamassa. Uusia ideoita sekä ratkaisuja yrityksille löytyy jatkuvasti ja niin e-urheilukentällä työskentelevät kuin yrityksetkin oppivat uutta. Muutaman vuoden päästä mietitään, että olisinpa ollut mukana silloin kun kaikki tapahtui, eli nautitaan nyt kun se tapahtuu!

Antti Hirvonen toimii Mediatalo Keskisuomalaisen Google- ja Some-mainonnan tuotepäällikkönä sekä Esports Media Solutions Oy:n toisena omistajana myyntijohtajan roolissa.

IABlogin Facebook kommentit

05.12.2019

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi saa lukijan viettämään brändin parissa aikaa parhaimmillaan moninkertaisesti.

lue lisää

02.06.2019

IAB-sertifikaatti osoittaa asiantuntijuuden

Syksyn ohjelmien ilmoittautuminen on alkanut!

lue lisää

16.05.2019

Parhaita sisältömarkkinoinnin FIN-esimerkkejä

Kokosimme koko viikon hengenravinnoksi parhaat kotimaiset sisältömarkkinoinnin herkkupalat.

lue lisää

15.05.2019

Vaikuttajamarkkinointi e-urheilussa

E-urheilu on tullut jäädäkseen ja kasvaa voimakkaasti. Kuinka siihen päästään mukaan, ja mitä tulisi ottaa huomioon?

lue lisää