Sisältömarkkinoinnin työryhmä laajentaa toimintaansa
Kuvassa vasemmalta Susanna Kuokkanen SCM Suomi, Susanne Ropponen MTV, Vilma Petrelius Otavamedia, Eveliina Virtapelto Dagmar, työryhmän puheenjohtaja Elli Mäkilä Otavamedia, Milla Kahelin Keskisuomalainen, Birgitta Takala IAB Finland, Mervi Rantakari A-lehdet, Hanna Repo Alma Media, Anna Kurkela-Vilen A-lehdet, Jaakko Hautanen Digitalist Group, Dan Marklund Readpeak, Päivi Tähtinen IAB Finland, Kati Heikinheimo Sanoma Media Finland, Ria Vaahto Sanoma Media Finland, Lauri Loikkanen Strossle ja Satu Apukka Babler.
Vuodesta 2014 natiivimainonnan teeman alla toiminut työryhmä laajentaa toimintaansa ja on jatkossa Sisältömarkkinoinnin työryhmä. Työryhmän aiemmin julkaisemat Natiivimainonnan opas ja Natiivimainonnan tuotannon prosessisuositus tulevat syksyllä saamaan jatkoa myös vaikuttajamarkkinoinnin suosituksella.
”Olimme yksimielisiä siitä, että toimintaa tulee päivittää vastaamaan tämän päivän markkinaa, jossa omaa ja ostettua mediaa tuotetaan synergisesti. Niin ikään vaikuttajamarkkinointi on vahvasti tapetilla sekä kaupallisilla, yleishyödyllisillä että poliittisilla toimijoilla. IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmä kokee tarpeelliseksi olla etunojassa alan kehityksessä, esimerkiksi poliittisille mainostajille valmistettavan suosituksen keinoin. Poliittisessa vaikuttajamarkkinoinnissa on nimittäin nähtävissä nyt sama ilmiö kuin muutama vuosi sitten natiivimainonnassa, kun kysyntä kasvoi osaamista nopeammin”, perustelee työryhmän puheenjohtaja Elli Mäkilä.
Toinen syksyn 2018 tavoitteista on uusi natiivimainonnan myyjille ja ostajille suunniteltu moduulikoulutus, joka sopii luontevasti osaksi IAB:n tarjoamaa koulutuskokonaisuutta.
13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää11.05.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
lue lisää24.05.2022
IAB Studio: Merkitse yhteistyöt oikein ja hyödynnä koko potentiaali!
Janninan ensimmäisessä IAB Studiossa oli asiantuntijavieraina Jaana Karjalainen Metalta ja Emilia Pikkuaho SOK:lta. Studiossa puhuttiin tuoreesta Branded Content oppaasta, joka neuvoo kädestä pitäen kuinka merkitä kaupalliset yhteistyöt oikein sosiaalisen median eri kanavissa.
lue lisää11.05.2022
IAB Studio: Vaikuttajamarkkinointi kovassa nosteessa!
Pasin kanssa IAB Studiossa oli tällä kertaa asiantuntijavieraina Inna-Pirjetta Lahti PING Helsingiltä ja Jessica Rantala Content Cornerilta. Studiossa puhuttiin tuoreesta Vaikuttajamarkkinoinnin määrä -tutkimuksesta ja pohdittiin kasvun vaikutusta Suomen työllisyystilanteeseen ja vaikuttajien ammattikunnan arvostukseen.
lue lisää