Icon
DOOH – Mikäs sen vaikuttavampaa? IABlogi

DOOH – Mikäs sen vaikuttavampaa?

25.04.2019 | Mikko Pakarinen, Mediatalo Keskisuomalainen

Ulkomainonnan tilanne

2018 oli ulkomainonnan alalla jälleen vahva kasvun vuosi! Ulkomainonnan mediamyynnin määrä kasvoi 14,8 % ja kokonaisliikevaihtoa kertyi 66,3 miljoonaa euroa. Tästä potista jo hieman yli 50 % on digitaalista, joten DOOH on todellinen kasvuilmiö. Ulkomainosliiton ennusteen mukaan myös vuosi 2019 on vahvan kasvun vuosi. Näin uskon itsekin. Mainostajien määrä kasvaa samalla, kun digitaalisia näyttöjä tulee lisää ja sisältöratkaisut kehittyvät.

Eri tutkimusten mukaan DOOH tavoittaa katsojansa ja viesti menee ihon alle. Huomioarvo on hyvä ja mielikuvat suurilla diginäytöillä mainostavista yrityksistä erittäin positiivisia. Mainostajien sisällöt ovat entistä näyttävämpiä ja erilaiset uudet sovellukset tuovat digitaaliseen ulkomainontaan reaaliaikaisuutta, paikkasidonnaisuutta ja muita sisältöä ohjaavia ratkaisuja, jotka palvelevat sisällön vastaanottajaa – kuluttajaa.

Näin vaalivuonna on ollut kiinnostavaa havaita, kuinka innostuneita edustajaehdokkaat ja heidän markkinointiväkensä olivat ulkomainonnasta. Tätä varmasti osaltaan ohjaa vaalimainonnan perinne, jossa teiden varsille moukaroidut kyltit ovat näkyvä osa ehdokkaiden viestintää.

Tänä vuonna kiinnostus uusiin digitaalisiin näyttöpintoihin on ollut ennennäkemättömän vilkasta. Nopea kyselykierros eri toimijoiden varaustilanteeseen osoittaa, että monet suuret diginäyttöpinnat on myyty täyteen! Tämä on mediamarkkinoilla harvinaista ja konkreettinen osoitus siitä, että välineeseen uskotaan.

Mediamarkkinan monimuotoisuus

Mediamarkkinassa on hyvä vire. Uusi aika ja uudet välineet tuovat meille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja asiakkaamme ovat yhä valmiimpia rohkeisiin kokeiluihin. Voisimme kenties olla vieläkin luovempia ratkaisujen sovittamisessa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Digitalisaatio, automaatio, tekoäly ja eri sovellusten yhdistäminen muokkaavat digitaalisen ulkomainonnan vielä monta askelta kiinnostavammaksi aivan lähivuosina, ja samalla väline tulee lähemmäs kuluttajaa. Diginäyttöjen ja kuluttajan välisen kommunikaation ja tiedon jakamisen sovellukset mahdollistavat tulevaisuudessa aivan uudenlaisten ilmiöiden synnyn. Meno on juuri tällä hetkellä todella mielenkiintoista – loikka päälle ja business lentoon! #kasvu

Kirjoittaja Mikko Pakarinen on Mediatalo Keskisuomalaisen kaupallinen johtaja.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää