Icon
Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia Ajankohtaista

Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia

13.05.2020 | Emmy Ramsay

Miten tavoitan asiakkaani online-kanavissa ja saan heistä lisätietoa? Entä miten saan lisää samankaltaisia potentiaalisia asiakkaita? Emmy Ramsay tarjoaa markkinoijille vinkkejä yleisön tehokkaampaan tavoittamiseen.

Nykyasiakkaiden tavoittaminen on ollut hankalaa perinteisessä mediassa tehtävässä online-mainonnassa. Verkkokaupat pystyvät tekemään retargetointia, mutta jos yrityksen asiakkaat asioivat pääsääntöisesti kivijalassa tai kyseessä on palvelutuote, vaikeuskerroin lisääntyy. Evästeiden eroosio aiheuttaa tulevaisuudessa entistä enemmän haasteita evästepohjaiselle retargetoinnille.

Yrityksen nykyasiakkaat ovat erityisen arvokkaita kontakteja. Näistä kontakteista täytyy pitää huolta, ja heille tulisi viestiä myös online-kanavissa säännöllisesti ja personoidusti.

Myös aiemmin ostaneiden asiakkaiden aktivointi uudelleen ostaviksi asiakkaiksi on ollut hankalaa, jos he eivät ole vierailleet yrityksen sivustolla tai avanneet markkinointisähköposteja.

Nämä haasteet ovat ratkaistavissa tuomalla offline-dataa käytettäväksi online-ympäristöön. Käytännössä tämä tehdään löytämällä jokin yhdistävä tekijä offline- ja online-datasta ja luomalla online-yleisö niistä käyttäjistä, joille löytyy yhdistävä datapiste.

Esimerkkinä tästä on Sanoman uusi Mukautetut yleisöt -palvelu, jonka kautta markkinoija voi tuoda omat offline-yleisönsä hyödynnettäviksi ja rikastettaviksi online-ympäristöön: markkinoija lataa palveluun omat asiakaslistansa, jotka sisältävät sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. Palvelu anonymisoi tiedot automaattisesti ja hakee Sanoman kirjautuneista käyttäjistä ne, joille löytyy markkinoijan listassa oleva yhteystieto. Näin saadaan markkinoijan käyttöön online-yleisö, jolle voi kohdentaa mainontaa, jota voi laajentaa look-a-like-mallinuksella tai jonka avulla voi lisätä asiakasymmärrystä esimerkiksi yleisön mediankäytöstä, elämänvaiheista tai kiinnostuksen kohteista. Tätä ymmärrystä voi hyödyntää vaikuttavamman mainonnan suunnitteluun.

Analysoimalla markkinoijan nykyisiä asiakkaita yleisöstä voidaan löytää korostumia ja yhdistäviä tekijöitä. Tätä tietoa hyväksi käyttäen voidaan mallintamalla löytää uusia yleisöjä, jotka muistuttavat mahdollisimman paljon yrityksen arvokkaimpia asiakkaita. Näin laajennamme markkinoijan omaa yleisöä. Kohdentamalla mainontaa tälle laajennetulle yleisölle, tavoitamme yritykselle erittäin potentiaalisia uusia asiakkaita.

Emmy Ramsay johtaa Sanomalla datan ja display-tuotteistustiimiä.

18.06.2020

Kysy IABlta: REBOOT 2 -webinaarin Q&A

IAB Finlandin REBOOT jatko-osassa keskityttiin post-korona-aikaan  sekä kuulimme näkemyksiä, menestyscaseja ja tulevaisuudennäkymiä Solteqilta, Youtubelta, JCDecauxlta ja SOKilta.

lue lisää

17.06.2020

KonversiO-Optimistit, jakso 8: Hyvän datan anatomia

Nyt mennään datakeskustelussa suoraan syvään päätyyn! Mitkä ovat parhaan datan ainekset? Minkälainen data on hyvää, mikä vähemmän hyvää ja millä keinoilla yritys saa siitä mahdollisimman paljon irti? Mukana myös yllätysvieras MTV:ltä!

lue lisää

16.06.2020

KonversiO-Optimistit, jakso 7: Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli ratkaisee

Keskustelemme tässä jaksossa myynnin ja markkinoinnin saumattomasta yhteistyöstä. Mitä se vaatii? Mitkä asiat ovat avainasemassa?

lue lisää

15.06.2020

KonversiO-Optimistit, jakso 6: Onko osaamisesi data-ajassa?

KonversiO-Optimistien kuudennessa jaksossa keskustellaan data- ja tekoälyvetoisen ajan markkinoinnin osaamisesta RADLYn kanssa.

lue lisää