Icon
IAB Finland julkaisee ensimmäisenä Suomessa: Markkinointiteknologian opas Uutiset ja tiedotteet

IAB Finland julkaisee ensimmäisenä Suomessa: Markkinointiteknologian opas

03.10.2018

IAB Finlandin Martech-työryhmän laaja urakka on valmis ja ensimmäinen markkinointiteknologian osa-alueet sekä niissä käytettävät työkalut määrittelevä opas on julkaistu.

Lataa Markkinointiteknologian opas maksutta tästä!

Markkinointiteknologian laajan kehityksen myötä IAB Finland perusti kaksi vuotta sitten työryhmän jonka selvitystyö vahvisti, että määritelmä martech yleistettiin virheellisesti usein vain markkinoinnin automaatioksi ja että alan kontekstista puuttui selkeä rakenne.

- Markkinointiteknologioiden viitekehys oli valtava, sisältäen yli 7 000 eri teknologiaa. Kun keväällä 2018 teimme Suomen markkinointipäättäjille ja asiantuntijoille kyselyn, huomasimme että kokonaisuus oli edelleen vaikeasti hahmotettavissa jopa alan rautaisilla asiantuntijoilla. Oppaassa avaamme tämän viitekehyksen, taustoittaa Martech-työryhmän puheenjohtaja, Eliisa Puikkonen.

Aiheiltaan kattava 30-sivuinen opas käsittelee muun muassa markkinointitekonologian merkitystä yritysten liiketoiminnalle ja konkreettisia työkaluja mainonnan, myynnin, datan, sisällön ja kokemuksen sekä vuorovaikutuksen näkökulmista.

- Tavoitteenamme oli kirjoittaa opas, jossa markkinointiteknologioita on avattu mahdollisimman helppotajuisesti – suomeksi, esimerkkejä hyödyntäen. Tämä on vasta pintaraapaisu, mutta auttaa toivottavasti hahmottamaan markkinointiteknologioiden viitekehyksen ja siinä käytettäviä työkaluja, Puikkonen jatkaa.

Martech-opas on jatkumoa IAB Finlandin monipuoliselle asiantuntijajulkaisujen sarjalle: Poliittisen vaikuttajamarkkinoinnin suositus 9/2018, Natiivimainonnan opas 5/2017, Natiivimainonnan tuotantoprosessi -suositus 9/2017, Tubettajayhteistyöopas 1/2017, Työntekijälähettilyyden opas 11/2016 ja Blogiyhteistyön opas 12/2014. Tulevia julkaisuja ovat muun muassa Viewability- ja Vaikuttajamarkkinoinnin oppaat.

Lisätiedot IAB:n Martech-oppaasta:
Birgitta Takala, IAB Finland toiminnanjohtaja, birgitta.takala@iab.fi
Eliisa Puikkonen, IAB Finland Martech-työryhmän puheenjohtaja, eliisa.puikkonen@elisa.fi

Viittaukset
Markkinointi & Mainonta: IAB julkaisi markkinointiteknologiaan keskittyneen oppaan – " Tämä on vasta pintaraapaisu"
Kauppalehti 8.10.2018: IAB julkaisi oppaan markkinointiteknologiasta
Avaus Marketing 5.10.2018: IAB Finland - Markkinointiteknologian opas 
Mediatoimisto Voitto 9.10.2018: Nappaa opas markkinoinnin teknologioihin 
Dagmar 18.10.2018: Lataa Suomen ensimmäinen Markkinointiteknologian opas

11.03.2019

Mrs. Display

Tämä on haastattelu naisesta, joka luotsasi telefaksaavan Suomen digitaalisen osaamisen mallimaaksi.

lue lisää

01.02.2019

Digimainontaan panostettiin 421 miljoonaa euroa vuonna 2018

Digimainonnan kokonaisuus kasvoi 13,6 %

lue lisää

16.01.2019

Mitä 2019 pitää digimainonnassa ottaa haltuun?

Alan asiantuntijat kertovat

lue lisää

14.01.2019

Tilaa uutiskirje ja voita seminaarilippu

Tervetuloa digimarkkinoinnin huipulle!

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!