Icon
Digimainonnan kolmas kvartaali kasvoi 20 % Uutiset ja tiedotteet

Digimainonnan kolmas kvartaali kasvoi 20 %

07.11.2018

Kolmannen kvartaalin digimainospanostukset olivat yhteensä 100,3 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 20 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Vuoden alusta lähtien tammi-syyskuun panostukset olivat 308,2 miljoonaa euroa kasvun ollessa 18,6 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Kasvuvauhti on lähes kaksinkertainen verrattuna tammi-syyskuun kasvuun vuodesta 2016 vuoteen 2017.

Mediamainonnan kokonaispanostukset tammi-syyskuussa olivat yhteensä 815,2 miljoonaa euroa. Digimainonnan osuus mediamainonnasta kasvoi edelleen noin viiden prosenttiyksikön vauhdilla, mikä kasvatti digimainonnan markkinaosuuden tammi-syyskuu tarkastelujaksolla 37,8 prosenttiin.
Printtimedian osuus mediamainonnan kokonaispanostuksista laski 4,7 prosenttiyksikköä 28,7 prosenttiin ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 4,2 prosenttiyksikköä päätyen 65,6 prosenttiin. Ulkomainonnassa on nähtävissä lievää nousua ja sen osuus päätyi 5,7 prosenttiin mediamainonnan kokonaispanostuksista. Ulkomainonnan kasvua kiihdyttää digitaalisen ulkomainonnan kehitys myös Suomen markkinassa.

Kolmas kvartaali

Kolmannen kvartaalin kasvua vetivät hakumainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassakin. In-stream videomainonta kasvoi 13 prosenttia vuoden 2017 samaan tarkastelujaksoon verrattuna ja luokitellut yhteensä kuusi prosenttia. Displaymainonnan kehitys näyttää nollatasoa kolmannen kvartaalin osalta. Displaymainonta sisältää toistaiseksi myös mobiilimainonnan luvut johtuen tilastointihaasteista monimediakampanjoiden raportoinnissa.

”Vuosi 2018 on ollut digimainonnan kokonaisuudelle hyvä kasvun vuosi. Kasvuvauhti on ollut lähes kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna. Digimainonta monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti. Myös tilastoinnin tulisi seurata tätä kehitystä, jotta markkinasta saadaan raportoitua mahdollisimman oikea kuva. Tässä meillä on vielä haasteita Suomessa”, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. ”Ennuste vuoden 2018 digimainonnan kokonaispanostuksista on 430 miljoonaa euroa”, jatkaa Takala.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa. Markkinatiedon ja ajankohtaisten trenditietojen kerääminen ja raportointi on yksi IAB:n tärkeimmistä tehtävistä.
Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Artefact, ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet. Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, birgitta.takala(at)iab.fi.

Viittaukset

Markkinointi & Mainonta: Digimainonnan kasvu jatkuu vahvana: "Monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti"

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!